Veliki broj građana Srbije i kompanija koje uvoze robu iz Kine može da posvedoči da je uticaj koronavirusa u prvom momentu doveo do značajnog kašnjenja u isporuci roba. Razlog tome je bio nedostatk kapaciteta u transportu između Kine i Evrope.
U trenutnim uslovima, železnički teretni saobraćaj iz Kine pokazao se kao prilično stabilna opcija. Antiepidemiološke mere nisu uticale na železnički saobraćaj širom sveta, kao na druge vrste prevoza, uključujući avio, drumski i pomorski saobraćaj. Najvažnija prednost železničkog prevoza je vreme isporuke, a u kontekstu epidemije koronavirusa vreme isporuke za osnovnu robu je od posebnog značaja.
Potražnja za bržom opcijom transporta od prevoza brodom, stavila je Novi put svile u prvi plan. Takođe, tarife za prevoz pošiljaka od Kine do Evrope, kako brodom, tako i avionom su se drastično povećale.
“Mnoge kompanije traže alternativu za transport važnih pošiljaka do Evrope, a cargo-partner je prepoznao potrebu za atraktivnim i pouzdanim alternativnim rešenjima u odnosu na uobičajene rute i može da ponudi niz dodatnih opcija. Naše transportno rešenje vozom, sa redovnim nedeljnim polascima i tranzitnim vremenom od 18 do 22 dana, direktno povezuje ova dva kontinenta i obezbeđuje da pošiljka bude preuzeta na željenoj lokaciji i isporučena na tačno odredište. Pošiljke se mogu preuzeti preko rasprostranjene mreže habova u celoj Kini. Pomoću platforme za upravljanje kompletnim lancem snabdevanja (SPOT) obezbeđeni su transparentnost i uvid u sve podatke, a zahvaljujući opciji direktnog prevoza bez pretovara, direktna LCL usluga (zbirni kontejnerski transport) omogućava najbržu isporuku od vrata do vrata. Uvereni smo da će Novi put svile postati još važniji u budućnosti.“ – ocenio je Mirko Ilić, generalni direktor kompanije cargo-partner u Srbiji.
Budući da je železnički prevoz do 50% brži od pomorskog i do 60% ekonomičniji od avio-saobraćaja, nije iznenađujuće da se sve veći broj kompanija odlučuje za ovu alternativu. Voz takođe povoljno utiče na zaštitu životne sredine, zbog niže emisije ugljen dioksida.
Osim kašnjenja u isporuci, mnogi su primetili i porast troškova isporuke sa AliExpress-a, najvećeg kineskog online shop-a. Puno je razloga koji su na to uticali.
Ova vrsta robe obično se prevozi avionskim putem. Zbog otkazivanja putničkih letova u poslednjih nekoliko meseci, teretni avioni su bili preopterećeni PPE opremom (ličnom zaštitnom opremom), što je povećalo cene avionskog prevoza. Naravno, njihov prevoz je imao veći prioritet i pošiljaoci PPE opreme su mogli da priušte veće stope transporta.
Pored toga, vreme transporta robe do krajnjeg kupca je povećano su zbog novih carinskih postupaka, koji su uvedeni zbog pandemije. A koji podrazumevaju pojačanu kontrolu na granicama. I ovde je PPE oprema tretirana sa prioritetom. Mnoge pošiljke su takođe kasnile zbog pretovara ili nedovoljno raspoloživog broja kamiona. U principu, ako kupac ne dobije naručenu robu u obećanom roku, može zatražiti povrat novca. Da bi to izbegli, prodavci na Aliexpressu odlučili su da plaćaju veće cene shippinga, kako bi im roba bila brže isporučena. Posledično, krajnji kupac je snosio te uvećane troškove.
U početku, kada još nije bilo dovoljno informacija o virusu, neki su se brinuli da će se zaraziti koronom ako naruče robu iz Kine. Zbog toga neki kineski prodavci nisu imali dovoljno narudžbi da popune rezervisan transportni prostor, što je rezultovalo uvećanjem cene transporta po jedinici proizvoda.
„U ovakvim situacijama treba se poneti odgovorno prema korisnicima. U kompaniji cargo partner, ostajemo u bliskoj komunikaciji sa našim kupcima i nudimo im fleksibilne alternative za njihove potrebe u transportu.” – naglasio je generalni direktor kompanije cargo-partner u Srbiji.