Vlada Libana još uvek istražuje uzroke razorne eksplozije u luci u Bejrutu dok se u izveštajima medija povezuju događaji koji su do toga doveli i ističe nemar na svim nivoima i potpuno zanemarivanje opasnosti.
Navedeno je da je eksplodiralo 2.750 tona amonijum nitrata u skladištu u bejrutskoj luci i da je u eksploziji ubijeno najmanje 137 ljudi, ranjeno više od 5.000, a oko 300.000 ih je ostalo bez krova nad glavom.
Izvori bliski Vladi su rekli da je taj eksplozivni materijal godinama stajao uskladišten pošto je konfiskovan s jednog broda, a mediji su idući tragom tovara stigli do Rosusa (Rhosus) koji je ploveći iz Gruzije za Mozambik skrenuo i uplovio u Bejrut pre skoro sedam godina.
Vlasnik broda koji je isplovio iz luke Natumi na Crnom moru je bio ruski biznismen Igor Grehuškin.
Njujork tajms navodi da je to bio klimav brod, star možda četiri decenije i da je loše održavan, a da vlasnik nije plaćao posadu.
Izveštaji o razlozima promene pravca broda usred plovidbe su suprotni i u nekima se pominju tehnički problemi, a u drugima da je biznismen ostao bez novca i dao instrukcije posadi, koju su činili uglavnom Ukrajinci, da uplovi u bejrutsku luku i uzme dodatni tovar kako bi se finansiralo putovanje.
Međutim, kada je uplovio u Bejrut brod se suočio s novim nevoljama, navodno je konstatovano da je nepodesan za plovidbu uz žalbe posade na vlasnika i propust da se plati taksa luci.
Njujork tajms piše i da je brod imao rupu na trupu i da se voda stalno ispumpavala.
Kapetan broda Boris Prokošev je rekao da je tada vlasnik napustio brod i posadu i nije im obezbedio nikakvu pomoć, pa su ostali tamo u nekoj vrsti zatočeništva.
Prokošev je za radio Eho Moskva (Echo Moscow) u sredu rekao da je pisao predsedniku Rusije Vladimru Putinu svakog dana i da je na kraju posada morala da proda gorivo i angažuje advokata jer pomoći nije bilo.
Na jednom pomorskom vebsajtu pisalo je u to vreme da posada sedi na plutajućoj bombi i da je kapetan izjavio za ruske medije da je tovar amonijum nitrat, da je eksplozivan i da mornari žive 10 meseci na buretu baruta.
Mornarima je ipak dozvoljeno da odu i vrate se kućama, a brod je ostao u luci u Bejrutu i amonijum nitrat je navodno istovaren 2014. godine i stavljen u Skladište broj 12, bez odgovarajućih bezbednosnih mera gde je ostao do eksplozije koja se dogodila u utorak.
Na fotografijama na kojima nema datuma, a koje su se sada pojavile vide se vreće nitrata jedna na drugoj u skladištu.
Brod je u međuvremenu ostao zaboravljen u luci i veruje se da je potonuo pre dve ili tri godine.
Radio Slobodna Evropa javio je da članovi posade tvrde da im vlasnik još uvek duguje desetine hiljada dolara neisplaćenih zarada.
On navodno živi na Kipru i nije komentarisao ono što se događa ovih dana.
Posle eksplozije libanske vlasti naredile su sadašnjim i bivšim lučkim zvaničnicima da budu u kućnom pritvoru.
Carinski zvaničnici rekli su u medjuvremenu da su više puta upozoravali na veliku opasnost koju predstvljaju tone eksplozivnog materijala u luci i da su se šest puta obratili sudu tražeći da se ukloni amonijum nitrat radi bezbednosti.
Upravnik luke je izjavio za američki list da im je rečeno da će se tovar prodati na aukciji ali to se nije desilo.
Ništa nije preduzeto ni pre pola godine kada je navodno tim inspektora upozorio da bi nitrati mogli da „dignu u vazduh ceo Bejrut“, prenele su agencije.
(Beta)