“Ako neko misli da će zaustaviti sprovođenje zakona time što će mene ukloniti, onda se grdno vara, jer ja nisam sistem. Sistem će funkcionisati i dalje”, čulo se prethodne nedelje, u piku iščekivanja, sa svih društvenih mreža. Tim rečima, u izredbi Dragana Mićanovića, a u intonaciji Zorana Đinđića, počinjao je kratki snimak kao najva za seriju “Sablja”.
Taj dan, kada je izvršen atentan na Zorana Đinđića, bio je presečen upravo tom iznenadnom vešću ostavljajući čitavu državu i region zatečenim. Dok je neko bio na poslu, neko u šetnji, neko u svom automobilu zatočen u saobraćajnoj koloni, a neko na ljuljašci u parku, svako je bio zatečen informacijoma koje su pristizale sa malih ekrana i zvučnika radija. Svako, ko je bio dovoljan svestan sebe i sveta oko sebe, se seća tog dana i tog trenutka. 20 godina nakon tragedije, čitav slučaj atentata i akcije Sablja koju je sprovela tadašnja policija dobila je scenario, režisera i svoju seriju na prvom programu RTS-a.
Početkom ove godine, tačnije 24. februara, bila je zakazana premijera i emitovanje prve epizode serije “Sablja”. Nakon što je nedelju dana imala pretpremijeru u MTS dvorani, nakon što je čitav grad bio preplavljen bilbordima i najavama, kao i intervjuima glumaca, serija je odložena. RTS je tada u zvaničnom saopštenju naveo da je razlog za odlaganje što „jedan od najprestižnijih festivala filmskih i serijskih sadržaja razmatra mogućnost da ‘Sablju’ uvrsti u svoj program.“
Tako je serija živela prvo svoj festivalski život, i to veoma uspešno. Imala je projekcije na Sarajevo film festivalu, onda potom u Leskovcu. U Kanu na festivalu nagrađena je za najbolju glumačku interpretaciju čitavog ansambla, a u Brnu, na jednom od najznačajnijih festivala u Evropi – „Serrial killer“, osvojila je glavnu nagradu. A konačno, na malim ekranima na prvom programu RTS-a, prve dve epizode serije “Sablja”, emitovane su ovog vikenda.
Da se dugo iščekivala ova serija govore i preliminarni rezulati gledanosti. U subotu uveče, kada je bila prikazana prva epizoda serije, bila je najgledanija serija u Srbiji. “Prvu epizodu je pratilo više od 1.300.000 gledalaca, a udeo u gledanosti je bio čak 28,1 odsto”, piše na portalu RTS-a.
Noć uoči petog oktobra, dana koji neki smatraju velikom društvenom i političkom revolucijom naše države, predstavlja prvu, otvarajuću scenu u seriji “Sablja”. Dok se kadar polako približava čoveku, polusede kose, koji nam je okrnut leđima i zagledan mrak, kroz prozor stranačkih prostorija, čuju se reči: “Pa ne razumem, šta ti je tačno rekao. Je l na našoj strani ili nije”, glasom koji najsličnije podseća na govor Čedomira Jovanovića. Čovek sa početka je, kako već svima uveliko poznato, Zoran Đinđić, koga tumači Dragan Mićanović. Njegov lik možda nije najpribližniji izgledu tadašnjeg premijera, ali njegov način govora, pokreti i interpetacija nadomestili su svaki manjak u sličnosti fizičkog izgleda. Dok Čedomira Jovanovića, u bombasto braon jakni, tumači mladi glumac Marko Grabež. Na ovu scenu nastavlja se susreta Đinđića i Legije, koga tumači niko drugi nego Sergej Trifunović, u ulici koja će biti kasnije kobna za premijera.
Prva epizoda uvodi nas u atmosferu i stanje u državi i našem gradu mesec dana pre atentana. U javnosti nastaje konfuzija kada kolonu automobila premijera presretne kamion. Dok mlada, ambiciozna novinarka, koju je teško videti u bilo kom kadru bez cigarete među njenim prstima, i što je veoma karakterističan adut kojim se u mnogim stranim serijama kreatori služe kako bi dočarali nervozu i pritisak kojim su novinari generalno izloženi, Danica Mandić, koju tumači Milica Gojković, kao lik koji je plod mašte autora pokušava da dokaže da je čitava situacija koja se desila premijeru marketing i deo njegove PR kampanje.
“Mediji uvek igraju značajnu ulogu u društvu, a rad novinara nosi sa sobom veliku odgovornost. Naša namera nije bila da ukazujemo na pojedince; svako od nas bi trebalo da snosi deo krivice za ono što se tada dogodilo. Danica je mlada, ambiciozna i željna uspeha, a njena nestrpljivost je uvlači u zamku tadašnje atmosfere, ne shvatajući kakve posledice to može imati. Nakon atentata na premijera Zorana Đinđića, odlučuje da sama istraži pravu pozadinu tog događaja. Ta potraga za istinom oblikuje je u novinarku koja je dostojna svog poziva”, rekla za Danas Milica Gojković o liku Danice koji tumači u seriji “Sablja”.
Prva epizoda završava se sa dva pucnja, jednim u premijera Đinđića, i drugim u njegovog telohranitelja Veruovića.
Iako je čitav slučaj veoma poznat javnosti, i upoznati smo sa svim što se tada desilo, kretori serije ipak su uspeli, brzim smenjivanjem kadrova, da doprinesu dinamičnosti serije i ostave gledaoca veoma napetim. Druga epizoda nas na kratko vraća u 2002. godinu i upoznavanje sa Đinđićevom željom i idejom da spreči i ograniči kriminal, potom se nastavlja priča o situaciji nakon atentana. Uvođenje vanrednog stanja i pokretanje operacije Sablja. Inspektori Ljuba, koga igra Feđa Štukan, i Boris, kao Ljubomir Bandović, koji su takođe imaginarni likovi, tada dobijaju razrešene ruke i vrlo odlučno kreću u lov na počinioce.
„Ako se po Jutru – njihovoj prethodnoj seriji, dan poznaje, onda prva epizoda koju su režirali Goran Stanković i Vlada Tagić, je zaista donela jedno veliko uzbuđenje”, rekao je reditelj Darko Bajić za kreatore serije “Sablja”, koji su javnosti poznati po svom prethodno veoma uspešnom ostvarenju, seriji “Jutro će promeniti sve”.
Kako je naglašeno na samom početku serija jeste zansovana na istinitim događajima i dešavanjima, ali ona pre svega “dramska interpertacija tih stvarnih događaja”, “ona je plod mašte i kreativne slobode autora”. Samim tim mnogi likovi, tačnije glavni likovi, sami nosioci serije su izmišljeni.
„Mislim da je sama serija izuzetno napeta, dinamična, dramaturški odlično postavljena. Pre svega bih pohvalio činjenicu da su osim glavnog junaka Zorana Đinđića, druga tri, odnosno četiri junaka zapravo fiktivni likovi, što je dalo autorima prostor za veću kreaciju. I takođe pohvalio bih činjenicu što se nisu trudili, kao što to rade u nekim drugim našim serijama, da glumci savršeno fizički liče na likove koje tumače, nije bilo tih intervencija na fizičkom izgledu, maski, specijalnih efekata i drugih stvari“, rekao je Marko Popović, scenarista triler serije “Poziv”.
Dok je serija potkrepljena pojedinim arhivskim snimcima koji doprinose autentičnosti, drugu epizodu autori su zatvorili upravo tako, sa sahrane i ispraćaja Zorana Đinđića, scenom gde je ulica kneza Miloša preplavljena sa više stotina hiljada ljudi, scene sa kojom se u današnje vreme sve češće susrećemo, čija su uverenja i verovanja u neko bolje sutra utihnula odjekom onog prvog metka.