Zamislimo poslovni sastanak na kome se vlasniku malog preduzeća na sto iznese ponuda koja snižava troškove poslovanja, povećava dostupnost proizvoda i pruža priliku za izlazak na strana tržišta. Obezbeđuje lakše informisanje potencijalnih kupaca i pruža prilike o kojima do juče preduzetnici verovatno nisu ni sanjali. Zvuči dobro, a da li je realno, pita se naš poslovni čovek, opterećen bremenom svakodnevne borbe za opstanak i razvoj biznisa.
Da, realno je, zvuči odlično i zove se elektronska trgovina. Kakav bi bio odgovor našeg virtuelnog sagovornika, ne znamo, ali možemo da naslutimo, jer na osnovu nalaza Istraživanja „1.000 preduzeća“ koje sprovodi USAID-ov Projekat saradnje za ekonomski razvoj, 81 odsto preduzetnika u Srbiji koji nemaju elektronsku prodavnicu nije nikad razmišljalo da je uvede. Ohrabrujuće je što u istom istraživanju, 58 odsto ispitanika smatra da će značaj e-trgovine u Srbiji rasti.
Sa prihodima od oko 320 miliona evra od elektronske trgovine prošle godine, naša zemlja beleži rast tržišta, koje u ukupnom bruto društvenom proizvodu učestvuje sa skromnih 0,77 odsto. Niska osnova i manji brojevi u poređenju sa razvijenijim zemljama ne treba da obeshrabre, već naprotiv, trebalo bi da ih posmatramo kao jedinstvenu priliku i poziv da se naprave ključni koraci koji će obezbediti prosperitet i rast poslovanja, ne samo tržišta već i mnogih preduzeća.
U prilog tome govori i studija USAID-ovog Projekta saradnje za ekonomski razvoj koja analizira najvažnije faktore rasta malih i srednjih preduzeća. Oni koji već primenjuju digitalna rešenja (elektronska trgovina i onlajn plaćanje), izvoze i imaju viši nivo finansijske pismenosti, imaju veće prihode, profitabilniji su i produktivniji.
E-trgovina je velika prilika za rast mikro, malih i srednjih preduzeća i njihov izlazak na nova tržišta. Verujem da ona nije samo samo prilika, već i obaveza za mala i srednja preduzeća, jer firme koje je ne iskoriste, rizikuju da sutra ne postoje.