1. Fokusiraj se na ljude i procese, ne na tehnologiju
Zaposleni i procesi su srž potreba za transformacijom, tehnologija je samo alat koji tu transformaciju omogućava. Nije dovoljno samo „digitalizovati“ postojeći proces. Često je potrebno krenuti potpuno iz početka i definisati nove procese kako bi se ostvario pun potencijal.
2. Implementiraj u potpunosti odabranu tehnologiju
Svakodnevno viđamo tehnologiju koja nije u potpunosti iskorišćena, kupuju se najnovije verzije alata i programa a da postojeću zaposleni ne koriste. Osnaživanje zaposlenih da koriste tehnologiju i edukacija da sa tehnologijom budemo „na Ti“ ključ je svake uspešne primene.
U okviru MK Group razvili smo aplikaciju za upravljanje poljoprivredom u SAP sistemu do tog nivoa da vodeće kompanije koriste ovo rešenje.
3. Podaci su zlato, iskoristi ih
Danas, a i u budućnosti, informacije predstavljaju osnovnu konkurentsku prednost. Ključni izazov je da su podaci često razbacani po organizaciji, kroz više različitih aplikacija, različitih skladišta podataka, često i po emailovima. Organizacije moraju da u potpunosti ovladaju svim podacima i iskoriste ih za dobijanje informacija. Nijedan projekat veštačke inteligencije ili mašinskog učenja nije moguć bez dobrih podataka.
4. Razvijaj kulturu inovacija
U samom srcu kompanije MK Group je preduzetništvo i inovacije kao osnov svega što nas pokreće i čini boljim. Kao konkretan primer razvoja kulture inovacije navešću projekat MK Group „Lansiraj ideju“, gde su svi zaposleni pozvani da daju predloge za unapređenje i predlože projekte do 100.000 evra vrednosti investicije koje sama kompanija finansira iz posebnih budžeta za inovacije.
5. Razvijaj strateška partnerstva sa inovativnim organizacijama
Stara afrička poslovica kaže: „Ako želiš brzo idi sam, ako želiš da stigneš daleko povedi društvo.“ Ta poslovica danas je još značajnija. Usled brzih promena i zahvaljujući decentralizovanom sistemu inovacija i znanja saradnja sa brzo rastućim i inovativnim kompanijama jedan je od prioriteta MK Group. Već smo uspešno primenili brojne projekte u saradnji, ne samo sa velikim već i sa srednjim i malim preduzećima, od kojih su neka bila samo u statusu ideje kada su počinjali. Danas, dobar deo inovacija dobijamo i kroz partnerstva sa takvim kompanijama, a u budućnosti očekujemo da će ih biti više.
6. Budi hrabar i mudar
Ključna stvar za svaku transformaciju je da postoji strateški nacrt u kom smeru se ide, kao i da su nekad načini ostvarivanja tih ciljeva nepoznati u trenutku početka. Budi hrabar da probaš nova inovativna rešenja, čak i ako nisu 100 odsto dokazana u trenutku početka, ali budi i mudar da shvatiš kad je potrebno da odustaneš. Organizacije često ne kreću u promene zato što im je teško da se „odreknu“ sistema i procesa koje već imaju, i ponekad se zadržavaju predugo „jer se to tako oduvek radilo“. S druge strane, postoje i suprotni primeri gde se sa primenom nove tehnologije nastavlja čak i kad je utvrđeno da je nastavak kontraproduktivan.
Organizacije danas moraju da budu spremne da se otvore, osluškuju promene a potom reaguju na njih. Mudrost kaže: „Najbolji način da predvidiš budućnost jeste da je sam kreiraš.“