Dramski pisac i nekadašnji direktor Drame Narodnog pozorišta Željko Hubač izjavio je da su u protestu u Narodnom pozorištu, posle kojeg je smenjen bivši upravnik te kuće Dejan Savić, bile dve politički sukobljene struje u srpskoj kulturi koje su vodile rat i koje je najmanje interesovala briga za perspektivu umetničkog procesa zbog sedmomesečnog zastoja u produkciji nacionalnog teatra.
„Nismo dovoljno glasni, a kada se pobunimo, to se pretoči u neku vrstu politikanstva. Setite se protesta u Narodnom pozorištu u Beogradu. Tu su dve politički sukobljene struje u srpskoj kulturi vodile rat i njih je najmanje interesovala naša zabrinutost za perspektivu umetničkog procesa zbog sedmomesečnog zastoja u produkciji. I na koncu svega, mi smo kao rezultat protesta imali sedmomesečnu pauzu u produkciji u jubilarnoj 150 sezoni! Slične stvari se događaju i u drugim teatrima, a ljudi se sve indiferentniji. Neki upravnici mi otvoreno kažu: ‘Znam da ne mogu ništa da unapredim tokom svog mandata, ali ću pokušati da spasem pozorište da ne propadne’. A mali kompromisi vode u velike i tu nema perspektive razvoja“, rekao je Željko Hubač za portal Nova.rs.
Proces propadanja srpskog pozorišta, usled nedostatka sistema, u kontinuitetu traje godinama, što je dovelo do toga da 2019. bude najlošija u našem teatarskom životu u poslednjih nekoliko decenija. Broj premijera je bio na istorijskom minimumu, u proseku četiri po pozorištu, više od 80 odsto kritika tih predstava bilo je neagativno, a zabeležen je pad posete između 10-20 odsto, navodi Hubač.
„Pad broja premijera je vidljiv u zvaničnim statistikama, ali smanjenje broja izvedenih predstava i pad posete se ne vide u godišnjim izveštajima teatara i bojim se da ih mnoga pozorišta ‘friziraju’, s obzirom na to da je vrlo lako uraditi analizu njihovih mesečnih repertoara“, rekao je Hubač.
„Nedostatak adekvatnog sistema, tj. višegodišnje nerazumevanje mnogih instanci vlasti koje su to specifičnosti procesa rada u teatrima, počelo je da uzima vidljivi danak. A aktuelno smanjenje budžeta za kulturu liči na završni udarac ovog procesa čiji se pogubni ishod, koji nije tako daleko, može naslutiti, jer, podsetiću vas da je većina pozorišta, samo pre desetak godina, imala od šest do čak 10 premijera u sezoni“, navodi Hubač i dodaje da se boji čak i da pomisli kakva će situacija biti nakon pandemije.