(Beta) – Tek što je odlukama SAD i Nemačke završena rasprava o slanju zapadnih tenkova u Ukrajinu, obnovljena je debata o slanju druge ubojite vojne opreme – modernih borbenih aviona.

Ti razgovori su ranoj fazi i pred mogućim slanjem borbenih aviona u Ukrajinu je niz prepreka, pre svega nevoljnost nekih ključnih država iz straha od eskalacije rata. Ipak, Zapad je do sada prešao preko niza tabua kad je reč o slanju oružja u Ukrajinu, pišu svetski mediji, prenosi Radio slobodna Evropa.

Savetnik ukrajinskog ministra odbrane Jurij Sak rekao je za Rojters 25. januara da će Kijev tražiti zapadne borbene avione četvrte generacije, poput američkog F-16, nakon što je obezbedio isporuke borbenih tenkova.

Ukrajina raspolaže flotom starih borbenih aviona iz sovjetske ere koji su prestali da se proizvode pre nego što je Kijev proglasio nezavisnost pre više od 31 godine, ukazuje Rojters, navodeći da ih Ukrajina koristi za presretanja i napade na ruske položaje.

Podrška Zapada u oružju je od vitalnog značaja za Kijev i brzo je evoluirala tokom rata. Do invazije, čak je i ideja o isporuci ubojitog oružja Ukrajini bila je veoma kontroverzna, ali su od tada isporuke sa Zapada, kako navodi Rojters, rušile tabu za tabuom.

Mada po pitanju borbenih aviona nije bilo primetnih dešavanja, jedan ukrajinski pilot rekao je Rojtersu prošlog meseca da mnoge njegove kolegu u vazduhoplovstvu u slobodno vreme slušaju časove engleskog u iščekivanju da će Kijev jednog dana dobiti strane avione kao što je lovac F-16.

Pored toga što vojni planeri u Kijevu skreću pažnju na, kako kažu, logičan sledeći korak u svom nastojanju da odbiju ruske snage, i razgovori sa zapadnim vojnim zvaničnicima i diplomatama potvrđuju da je već u toku interna debata o snabdevanju Ukrajine borbenim avionima, piše Politiko.

Ta debata će, međutim, verovatno biti još sporija od rasprava o slanju tenkova, ocenjuje portal, ukazujući da je više evropskih zvaničnika i diplomata reklo da njihove vlade tu ideju više ne smatraju nemogućom, ali da su strahovi od eskalacije i dalje veliki.

Jedan od diplomata je rekao da je Vašington poručio Kijevu da je slanje aviona isključeno, ali je dodao: „Tamo postoji crvena linija. Međutim, prošlog leta smo imali crvenu liniju na HIMARS-ima, i ona je pomerena. Onda su to bili borbeni tenkovi, i ta se pomera.“

Predstavnik jedne evropske sile takođe je ukazao na brzinu kojom se proširuje snabdevanje Ukrajine zapadnim oružjem. „Lovci su danas potpuno nezamislivi, ali bismo ovu diskusiju mogli imati za dve, tri nedelje“.

Ministri odbrane saveznika Ukrajine trebalo bi da održe novi samit sledećeg meseca u američkoj vojnoj bazi Ramštajn u Nemačkoj. Tamo je prošle nedelje razgovarano o slanju tenkova u Ukrajinu, a sada se, kako navodi Politiko, očekuje da će avijacija i vazdušna podrška biti u fokusu.

Pojedini zvaničnici veruju da će rasprava u Ramštajnu biti više fokusirana na izradu plana u slučaju da borbeni avioni budu hitno potrebni u nekom trenutku, a ne na postizanje dogovora o skorim isporukama.

Evropske diplomate su saglasne da će Zapad prvo želeti da iscrpi sve druge opcije za vazdušnu podršku, uključujući više dronova za napade i rakete dugog dometa. Vašington je takođe nedavno odobrio pošiljku nenavođenih raketa iz doba Hladnog rata koje bi ukrajinska vojska mogla da lansira iz svojih MiG-ova.

Diplomate takođe ukazuju na nedavne odluke SAD kao dokaz da se Vašington priprema za diskusiju o avionima. U julu je Predstavnički dom američkog Kongresa odobrio 100 miliona dolara za obuku ukrajinskih pilota za upravljanje američkim borbenim avionima, a u oktobru je Ukrajina objavila da je odabrana grupa od nekoliko desetina pilota za obuku na zapadnim borbenim avionima.

Mada su odluke SAD i Nemačke da pošalju tenkove u Ukrajinu ponovo pokrenula rasprave o slanju borbenih aviona, evropski odbrambeni zvaničnici upozoravaju da je ta debata još u ranoj fazi, ukazuje Fajnenšl tajms.

Frenk Sent Džon, glavni operativni direktor kompanije Lokid Martin, najvećeg američkog proizvođača odbrambene opreme, rekao je za Fajnenšel tajms da je bilo „mnogo razgovora o transferu F-16 od trećih strana“ – neke zemlje bi poslale svoje američke avione u Ukrajinu.

Iako Lokid nije direktno uključen u razgovore u vezi s potencijalnom isporukom vojnih aviona Kijevu, Sent Džon je rekao da će kompanija povećati proizvodnju F-16 da bi bila u stanju da popuni praznine u flotama zemalja koje odluče da pošalju avione u Ukrajinu.

Nemački kancelar Olaf Šolc, nakon što je Berlin odobrio slanje tenkova Leopard 2 u Ukrajinu, ponovo je odbacio slanje aviona u Ukrajinu.

S druge strane, holandski ministar spoljnih poslova Vopke Hukstra rekao je prošle nedelje da će Holandija „otvorenog uma“ razmotriti zahteve za slanje F-16 i da nema „nikakvih tabua“ kad je reč o vojnoj podršci Ukrajini. Holandija ima oko 40 aviona F-16 i u procesu je njihove postepene zamene naprednijim F-35.

Reizvoz aviona F-16 iz država Evropske unije direktno u Ukrajinu je samo jedna od opcija, rekli su evropski zvaničnici, ističući da bi avione američke proizvodnje zapadne države mogle da pošalju u zemlje bivšeg Varšavskog pakta koje bi svoje sovjetske avione poslale Kijevu.

Pored toga što je rasprava o slanju aviona u ranoj fazi i uglavnom unutar vlada ili između nekoliko prestonica, to je i izuzetno osetljiva tema, posebno zato što su SAD ranije odbacivale tu ideju, ukazuje Fajnenšl tajms u drugom tekstu.

Ideju zasad podržavaju neki od evropskih saveznika Ukrajine koji veruju da za okončanje rata u Ukrajini treba dati Kijevu svo oružje koje mu je potrebno da oslobodi svu svoju teritoriju.

U praksi, međutim, postoje ogromne prepreke, ukazuje list.

Na prvom mestu, Ukrajina tvrdi da je, s obzirom na to da je Rusija izvršila invaziju, svako oružje odbrambeno. Ipak, borbeni avioni koji mogu da gađaju ciljeve u Rusiji stavljaju ogroman pritisak na taj argument.

Na drugom mestu, tu je i pitanje isporuke. Za razliku od isporuka vojne opreme kamionima – pilote članica NATO-a ne mogu zameniti ukrajinski dok lete preko granice s Poljskom.

Ipak, najvažnije je to da bi ceo poduhvat mogao da zavisi od jednog čoveka u Vašingtonu.

Bela kuća, kako navodi britanski list, odbija ukrajinske zahteve u vezi s modernim borbenim avionima iz straha da bi mogli da budu iskorišćeni za napad na rusku teritoriju. Vlasti SAD moraju da odobre prodaju, ili transfere iz trećih zemalja, borbenih aviona američke proizvodnje.

To znači da je evropskim zemljama za slanje američkih aviona potrebna podrška administracije predsednika Džoa Bajdena.

Džo Bajden je promenio stav o tenkovima i Ukrajina se nada da ima još linija koje će biti pređene, ističe Fajnenšel tajms.

Tagovi

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.