Francuska politička agenda dozvoljava prodaju aviona posebno kada se radi o talasu unosnih poslova kao što su nuklearna elektrana i metro i još ponešto. Nisu euforični i francuski AFP stavio je to do znanja pre neki dan naslovom u kojem se kaže da Francuska ima za Srbiju neke geopolitičke uslove (La France pose des conditions géopolitiques). Daso se nada da će dobiti veliki novac, ali moraju prvo da se pribave neke garancije o političkim postupcima zvaničnog Beograda. Makron je nimalo diskretno pred Vučićem pomenuo kažnjavanje vinovnika Banjske, a uvek u senci postoji još ponešto.
Novac koji je veći od tri milijarde evra (Vučić kaže da je namenjeno za program „rafal“ do četiri milijarde) čini se da nije prvi problem na listi. Dobro, sada stručni kadrovi treba da pripreme konačnu listu šta će avion imati u sebi, slaže se kao lego kockice i kombinuje sa raketama. Naravno, skinuće Francuzi sve što predstavlja interne i poverljive sisteme usklađene sa potrebama NATO-a.
Pravnici treba da povedu računa o jednoj temi koja je vrlo važna – rokovima i penalima jer je Daso prezauzet pravljenjem novih „rafala“. Kada su prvi uvedeni u francusko naoružanje 2001. godine, samo su oni bili korisnici i snažan marketing činilo se da ne donosi očekivani tržišni proboj. U početku „rafali“ nisu dobro prodavani jer bili su preskupi i jedan ozbiljan problem koji je pratio taj avion bio je postepeni razvoj nekih važnih sistema od radara do naoružanja. Naime, Francuzi su imali tone plastificiranih kataloga sa prikazima šta sve njihov ponos može da uradi, ali, avaj, sa rokovima realizacije integracije nekih sredstva za pet, osam, deset godina. Avion iz 2005. ili 2010. na prvi pogled isti je kao da ste ga danas preuzeli iz fabričke hale, ali nove varijante su punokrvne višenamenske mašine za razliku od početne F1 koja je bila čisti lovac. Na F2 integrisali su projektile AASM i SCALP, zatim F3 ima izviđački podvesnik i rakete ASMP-A (to su nuklearna sredstva, bez brige – za nas je tema nuklearna elektrana, a ne bomba) i nizale su se podvarijante sa nišanskim podvesnikom „damokle“ i vođenim bombama GBU-24 od dve hiljade funti mase ili preko 900 kg (F3-2), NATO komunikacionim sistemom Link 16 koji nama nije bitan (F3-3), usavršenim radarom RBE2 sa elektronskim skaniranjem (F3-4+), raketama „meteor“, nišanskim podvesnikom TALIOS i bombama GBU-16 mase hiljadu funti što je oko 454 kg (F3-R). Takav avion F3-R dobiće Hrvati, ali prilagođen korisniku što će reći da „meteor“ ne mora da bude pod krilima iako prema prospektima firme Daso on to treba da ima. Ne mora, ako se odluči tako. Vučić kaže da će 101. eskadrila dobiti F4.
CEO TEKST PROČITAJTE U NOVOM BROJU NEDELJNIKA, KOJI JE U PRODAJI OD ČETVRTKA, 18. APRILA, NA SVIM KIOSCIMA I NA NSTORE.RS