Prvi čovek Red Bulla, a nije Maks Ferštapen, već neko vreme nalazi se po sportskim rubrikama u raznim svetskim medijima. Nije reč o novoj uzastopnoj pobedi ovog tima, na koje smo već navikli, nije reč ni o nekoj novoj inovaciji na njihovim automobilima, problem je dosta veći i daleko je od podijuma i pehara.
Kristijan Horner je 5. februara optužen za nedolično ponašanje prema jednoj koleginici. Nakon sprovedene istarge, njegovih poricanja i osolobođenja istih Red Bull mislio je da konačno može da se usmeri ka stazi. Međutim, već dan nakon što je Horner pomislio da je ovoj priči došao kraj, pojavili su se novi problemi.
Kristijan Horner imao je kratku i ne tako uspešnu vozačku karijeru, iz koje se povukao sa svega 25 godina. Ono što ga je upisalo u istoriju ovog sporta bilo je kada se 2005. godine priključio Red Bull timu formule 1 i tada postao najmlađi direktor tima F1 (imao je 31 godinu), čime je ujedno postao i direktor tima sa najdužim stažom.
Dugo se Horner mučio sa Red Bullom. Bilo je potrebno dosta promena i popravki da bi se videli krajnji rezultati. Polako su se nizale neke male pobede, ali ništa značajno. Jedan od njegovih najboljih poteza napravio je dovođenjem Adrijana Njuia kao glavnog tehničkog direktora, koji je zaslužan za sve uspehe poslednjih 19 godina. Proboj Red Bulla desio se 2006. godine kada su zauzeli svoj prvi podium na Velikoj nagradi Monaka (a Horner je uspeh proslavio skokom u bazen sa Supermenovim ogrtačem na leđima).
Ipak, prva prava pobeda stigla je četiri godine kasnije, tačnije 2010. U toj godini je Red Bull osvojio svoj prvi konstruktoski šampionat sa Sebastijanom Fetelom, koji je tada postao najmlađi svetski šampion (sa 23 godine i 133 dana), a Horner drugi najmlađi direktor tima (sa 36 godina) koji je osvojio konstruktorsko prventsvo u istoriji Formule 1.
Fetel je neko vreme obezbeđivao titule Red Bullu, a onda je krenulo novo zatišje sve do dolaska Maksa Ferštapena i uspesi koji još uvek traju.
Priča bi u natsavku bila mnogo lepša da su u pitanju samo pobede i pehari Hornerovog tima, ali to nije slučaj. U godini iza nas, kao i ovoj novoj, u svetu sporta ali i u drugim sferama žene se hrabro odlučuju da progovore o neprijatnostima i „nasilju“ koje trpe u okviru svojih profesija. Tako se jedna prijava, za nedolično ponašanje našla na adresi Kristijana Hornera, i time zaprljala sočiva svima koji su ga gledali kroz naočare njegovih dosadašnjih uspeha.
Slučaj Kristijana Hornera- prvog čoveka Red Bulla
Matična kompanija Red Bull Racing-a, Red Bull GmbH, objavila je 5. februara da je Horner pod istragom nakon optužbe koju je protiv njega iznela jedna koleginica. Horner je odlučno demantovao tu tvrdnju i u sredu je oslobođen krivice. Iz Red Bull GmbH saopštili su da su uvereni da je istraga bila „poštena, stroga i nepristrasna“, ali je dodato da je izveštaj – za koji se pretpostavlja da se proteže na 150 stranica – „poverljiv“.
„Nezavisna istraga o optužbama protiv Hornera je završena i Red Bull može da potvrdi da je pritužba odbačena. Podnosilac žalbe ima pravo da uloži žalbu na odluku“, piše u saopštenju Red Bull GmbH.
Tokom čitavog procesa Horner je negirao tvrdenje, dok je obavljao svoju funkciju u timu Red Bulla i pripremao se za novu sezonu, jer nije donesena odluka da bude suspendovan. Pre nego što su optužbe odbačene Horner je imao saslušanje u Londonu, 9. februara, za koje se tvrdi da je trajalo skoro 9 sati.
Reč o njegovoj poziciji nije se nijednog momenta dovodila u pitanje, jer je pre samo dve nedelje, u toku čitavog procesa, prisustvovao predstavljanju ovogodišnjih automobila i rekao:
„Apsolutno sam posvećen ovom timu, ovde sam od početka, izgradio sam ovaj tim. Bilo je uspona i padova na tom putu, 113 pobeda u trkama, osvojili smo sedam svetskih šampionata za vozače, šest svetskih šampionata za konstruktore u 19 sezona. To je sada u istorijskim knjigama, ali važno je ono što je pred nama. Moj fokus je na budućnosti.“
Tokom čitavog procesa ni Red Bull Racing ni matična kompanija nisu objavili nikakve detalje o prirodi navoda i napretku istrage, što je podstaklo sumnju i glasine. Horner je podršku dobio od Chaleo Yoovidhya, koji poseduje 51% udela kompanije, kao i od mnogih pristalica koji su Hornereovu ulogu u istarzi okarakterisali kao „žrtvu borbe za moć u Red Bullu“, dok je Ferštapen ostao neutralan.
U sredu je izgledalo kao da je svemu došao kraj, optužbe su odbačene i tim Red Bulla mogao je da se fokusira na sledeću sezonu.
„Drago mi je da je proces završen. Sada mogu potpuno da se koncetrišem na svoj posao u pokušaju da odbranimo titule i u konkurenciji vozača i u konkurenciji konstruktora“, rekao je Horner u sredu. Međutim, samo dan nakon, možda prerano, donesene odluke pojavio se novi problem.
„Drive to survive“
U toku otvaranja nove sezone Formule 1 duž čitave staze svima su zavibrilali telofoni. Mejl sa dva različita profila stigao je na adresu svih medija, članova F1 timova, osoblju u F1 i upravnom telu sporta FIA. Mejl navodno sadrži link ka Google Drive dokumentu sa slikama poruka između Kristijana Hornera i ženske članice osoblja koja je uložila žalbu protiv njega.
Christian Horner. #F1 #Horner #Dts pic.twitter.com/9ga2ltd2Vb
— Unicorn🦄 (@hamburgerh0tdog) March 1, 2024
Horner se oglasio nakon ovog incidenta, ali u izjavi nije komentarisao mejlove sa navodnim fotografijama, već je ponovo negirao optužbe.
„Neću komentarisati anonimne spekulacije, ali da ponovim, uvek sam negirao optužbe. Poštovao sam integritet nezavisne istrage i u potpunosti sarađivao sa n jima na svakom koraku. Ostajem potpuno fokusiran na početak sezone“, rekao je Horner.
Reakcije F1 timova
I pre novog incidenta sa procurelim mejlovima, ostali timovi u Formuli 1 su reagovali, i nisu baš bili najzadovoljniji čitavim pristupom ovom problemu kao ni ishodom. Najviše se insistiralo na transparentnosti.
Toto Volf, direktor Mercedesa u F1, insistirao je da podaci istrage treba da budu objavljeni, jer se sve to odražava na sport F1 u celini, i naveo da nije zadovoljavajuće da se ceo slučaj zatvori bez otkrivanja jednog detalja. Šef Meklaren tima, Zak Barun, složio se i naglasio da F1 i upravno telo FIA treba da dobiju pristup podacima istrage kako bi došli do sopstvenih zaključaka, da ne bi došlo do narušavanja sporta.
Kako će se dalji događaji odvijati, s obizor na nove incidente, i da li će F1 i FIA, kao i cela javnost, doći do barem jedne stranice poverljivog izveštaja, još uvek nije sigurno, ali se čini da je mesto Kristijana Hornera u Red Bullu, uprkos svemu, i dalje sigurno.