„Prošle godine smo u poslovanju imali dva udarca – pad cena nafte i pandemiju. U takvim uslovima kompanije obično idu na smanjenje troškova i optimizaciju poslovanja i uglavnom se fokusiraju na kor biznis. Međutim, iako smo smanjivali budžet, mi nismo odustali od strateškog opredeljenja i od projekata koje kontinuirano realizujemo već godinama i po kojima smo prepoznatljivi. Zato smo u društveno odgovorne projekte u 2020. godini uložili više od 290 miliona dinara, a prioritet je bila podrška zdravstvenim ustanovama i obrazovnom sistemu“, rekao je Vadim Smirnov, zamenik generalnog direktora NIS-a, u intervjuu za Magazin Biznis.
Smirnov objašnjava da je strateško opredeljenje NIS-a da ulaže u društveno odgovorne projekte koji su podrška ekonomskom i socijalnom razvoju lokalne zajednice, da podržava obrazovanje, nauku i mlade talente, sport, kulturu i umetnost, filantropske i humanitarne akcije.
Na primer, program „Zajednici zajedno“ NIS sprovodi u saradnji sa lokalnim zajednicama u Srbiji od 2009. godine. Od tada je podržano više od 1.000 projekata i uloženo 1,4 milijarde dinara u projekte od značaja za razvoj kulture, obrazovanja i nauke, sporta, javnog zdravlјa, socijalne zaštite i zaštite životne sredine u tim zajednica. Ove godine, navodi Smirnov, kompanija je izdvojila 107,5 miliona dinara za finansiranje projekata koji su usmereni na unapređenje zaštite životne sredine u 12 partnerskih gradova i opština koji su obuhvaćeni programom „Zajednici zajedno“ tokom 2021. godine. Program se realizuje uz podršku Ministarstva rudarstva i energetike i Ministarstva zaštite životne sredine Republike Srbije, a sredstva će biti usmerena na uvođenje sistema solarnog napajanja i osvetljenja, zamenu kotlova, unapređenje energetske efikasnosti kroz zamenu stolarije, sređivanje krovova i fasada, uređenje javnih gradskih parkova i drugo.
Zamenik generalnog direktora NIS-a navodi da mu je posebno drag i projekat „Energija znanja“, koji se, takođe, veoma uspešno realizuje već godinama.
„Kad smo došli u Srbiju, odmah smo shvatili da imamo veliki kadrovski problem, jer, na primer, nismo imali dovoljno geologa. Zato smo dovodili stručnjake iz Rusije. To nije moglo dugo da traje i odlučili smo da napravimo sistem, da zajedno sa fakultetima pokrenemo nove smerove za obrazovanje stručnjaka za naftnu industriju, jer smatramo da su budućnost mladi i njihovo znanje. Od 2009. godine do sada, kroz različite programe, NIS je uložio više od 6,7 miliona evra u unapređenje obrazovanja u Srbiji“, kaže Smirnov.
Dodaje i da NIS sarađuje sa vodećim fakultetima u zemlјi u oblasti digitalizacije – Elektronskim fakultetom u Nišu, Elektrotehničkim fakultetom u Beogradu i Fakultetom tehničkih nauka u Novom Sadu. Na Elektronskom fakultetu u Nišu prošle godine otvoren je prostor za realizaciju zajedničkih projekata na polјu digitalizacije i novih tehnologija (coworking zona). Ovo je veoma važan smer ulaganja za kompaniju, jer NIS na digitalizaciju gleda kao na razvojnu šansu i alat za dostizanje strateških ciljeva.
Smirnov se osvrnuo i na godinu za nama, koja je bila vanredna i za poslovanje i za aktivnosti u oblasti doniranja i društveno odgovornog poslovanja. Ipak, NIS je ostao veran partner zajednice u kojoj posluje i sredstva su, većinom, išla u pravcu zdravstva. Odmah na početku pandemije, NIS je obezbedio 270 tona avio-goriva nacionalnom prevozniku „Air Serbia” za potrebe dopremanja medicinske opreme u Srbiju. Takođe, većinski akcionar NIS-a „Gasprom njeft“, donirao je 1.500 tona goriva za potrebe javnih službi Republike Srbije.
Zatim, u znak podrške zdravstvenim radnicima, NIS je Kliničkom centru Srbije i novoj bolnici u Batajnici donirao 500 kompleta hirurških uniformi, dok je za kovid bolnice, u saradnji sa UNICEF-om, obezbeđeno 56 kiseoničkih protokomera. Kompanija je donirala sredstva i Institutu „Torlak“ i Opštoj bolnici Čačak, dok je Kliničkom centru Vojvodine ustupljeno vozilo na korišćenje za prevoz beba, porodilja i trudnica. Takođe, za bolnice širom Srbije obezbeđeno je oko 65.000 litara pijaće vode „Jazak“.
Na pitanje kako se u NIS-u gleda na izdvajanja za CSR, da li je to pomoć društvu ili marketing, Smirnov ima jasan odgovor.
„Mi na to gledamo kao na našu obavezu, jer smo građani ove zemlje, poslujemo ovde. Prirodno je i pošteno da ako zarađuješ u jednoj zemlji, deo toga vratiš zajednici. Ne razmišljamo o tome kao o imidžu kompanije“, kaže zamenik generalnog direktora NIS-a.