
„Šta je zajedničko Jamesu Bondu i George Sandovoj, B. Shawu i Marilyn Monroe, Orsonu Wellesu i Colette, Lordu Bayronu i Churchillu, inspektorki Josephine i Coco Chanel? Ljubav prema plemenitoj kapljici – šampanjcu, čiji ukus, kako je milijarder Edward (R. Gir) na prvom času ponašanja jet seta podučio prostitutku Vivien (J. Roberts) u najlepšoj filmskoj bajci devedesetih „Zgodnoj ženi“ – pojačavaju jagode!“
Ovako poglavlje o skupocenom vinu u svojoj knjizi „Hrana kao drugi sex“ počinje profesorka novinarstva Neda Todorović. Od Dom Perignona do Saint Laurenta, na „najromantičniji“ dan (da se ne uvrede oni koji su svakog dana romantični), pričamo vam ovu priču.
Pucanje čepa, prelivanje pene i pucketanje malih mehurića, prate otvaranje svake boce šampanjca, koje se dešava na svake dve sekunde u čitavom svetu. Doduše, kako je ova knjiga pisana devedesetih, šampanjac je do sada postao dosta komercijalnije piće. Pojavom više vrsta i njegovom sve većom pristupačnošću.
U flašama šampanjca zatvorena je i priča o njegovoj etiketi, potpisima poznatih umetnika, velikim spektaklima… A sve to zajedno asocira na dve najbolje stvari na svetu – seks i novac.
„U svojevremeni skandal sa modno-komercijalnog vašarišta taštine bili su umešani mag krpica Saint Laurent i moćno udruženje proizvođača božanskog pića. Posle parfema ‘Rive gauche’, ‘Opium’ i ‘Paris’, kralj mode je svoju najnoviju mirišljavu vodicu nasuo u bačvicu i krstio je opojno penušavim imenom – ‘Champagne’. Bio je to sjajan reklamni trik da proizvođači čuvene kapljice nisu to pozajmljivanje zlatonosnog imena doživeli kao svetogrđe. Dobili su sudski spor a Saint Laurent je izgubio milione franaka uložene u gromoglasnu reklamnu kampanju i skupocenu ambalažu nesuđenog šampanjca“, piše dalje Todorović.
Ovoj vrsti plemenitog vina, koje je dobilo naziv po vinogradarskoj pokrajini u severoistočnoj Francuskoj – po imenu Šampanje, dodaju se šećer i kvasac. Tako se proizvodi ugljen dioksid koji u bocama stvara pritisak od 4-6 atmosfera.
Ovo ime, „odnosi se samo na penušava vina iz Šampanje, dok ostala penušava vina nemaju pravo na to zaštićeno ime. Zbog toga su drugi narodi morali da prave sopstvena imena. „Sparkling wind“, na nemačkom, „spumante“ na italijanskom, „igristoje“ na ruskom. Međutim, svedoci smo da se ovaj naziv, iako to ne bi smelo, naširoko koristi za sve penušavce.
Iako im još uvek nije sezona, jagoda ima u lokalnim piljarama i dućanima, zato, evo prilike da nazdravite i probate ovu neverovatnu kombinaciju.