Štampa i štampanje imaju svoju istoriju, a ta istorija se ovih dana nalazi na jednoj od svojih prekretnica. A da bismo znali o kakvoj se prekretnici radi, nije loše znati i kako je do nje došlo…
Štampa je (od lat. stampa), dakle, rad grafičkog umeća a često i umetnosti, ali kakvu je danas znamo ona je univerzalni proces prenosa teksta i slika na papir ili drugi medijum.
Istorija štampe bliska je istoriji papira, štaviše, istorija štampanja je starija. Jer papir je izmišljen u Kini u 2. godini nove ere, ali su još 3000 godina pre nove ere društva u zapadnoj Aziji, Kini i Egiptu počela da koriste vrstu štamparskog procesa koristeći cilindrične valjke za štampu u glini.
U Evropi, štampanje je mlađe od papira: za razliku od Azije i bliskog Istoka, izrada papira stigla je Evropu tek u 12. veku, a knjige u Evropi pre sredine 15. veka pisali su isključivo monasi i pisari. Štamparstvo u Evropi, ujedno i u svetu, transformisao je Gutenberg, nemački kovač i zlatar a onda i štampar, kada je uveo masovnu proizvodnju štampača mehaničkog pokretnog tipa.
Uticaj štampanja na društvo uporediv je sa razvojem jezika, izumom abecede… Rani štampani tekstovi su bili na latinskom, međutim knjige su ubrzo nastajale na svim evropskim jezicima, što je dovelo do opadanja latinskog jezika i do razvoja i održavanja pojedinačnih kultura i jezika i svetske multikulturalnosti.
Štampanje je danas daleko od nestalog a njegova uloga se sigurno i ubrzano menja. Digitalizacija je krilo nove industrijske revolucije, a štampanje ima novi zadatak, da tu revoluciju sprovede na način na koji nadomešćuje praznine digitalizacije, ujedno dajući potrebne forme i iskustvo digitalnim koracima koji zamenjuju analogne.
Kao svedok nekoliko revolucija koje su se uz njenu podršku desile, štampa je morala i sebe da menja, skreće, razvija; danas, kada se kaže „treba mi štampa“, pitanje je da li se misli na: ofset; digitalnu; visoku; duboku; screen; flexography; 3D; sito-štampu; LED UV; litografiju; linogravuru; bakrorez; gipsorez; suvu iglu; akvatintu; mecotintu; frotaž; monotipiju; seriografiju; letterpress; thermography…
Ono što je staro postaje novo, a u ovom slučaju novo i staro mogu raditi zajedno na inovativne i snažne načine, jer su i dalje neke činjenice nesporne:
• 90% odraslih osoba i dalje čita štampane časopise
• 60% pretraga na mreži sprovodi se zbog štampanih marketinških kampanja
• Oglašivači i prodajni timovi i dalje biraju štampani ispis da ostave trajan utisak kod publike
Breme nosioca revolucije, znanja, edukacije, marketinga, informacija, novosti, nije više samo na štampi i štampa konačno ima vremena da se posveti sebi i da postane svesna svojih plemenitih osobina. Pritom, štampanje ovih dana doživljava i jednu veliku ekonomsku, finansijsku, pa samim tim organizacionu promenu. Štampač ne mora da bude u vlasništvu onoga ko štampa!
Pod sloganom „Rentiraj, ne investiraj“ kompanija AIGO u okviru širokog spektra integrisanih hardversko-softverskih rešenja nudi korisnicima svojih usluga i da iznajmljivanjem odgovarajućeg rešenja za office štampu prebace kompletno upravljanje, kontrolu, servis i operativnu podršku kancelarijskom poslovanju na partnera kome je to osnovna delatnost. Printer, dakle, ne mora da bude kupljen od strane onog ko štampa, već može da bude i iznajmljen: popravke štampača, traženje novih modela, kupovina i prodaja – sve to više nije briga onog ko štampa, tim poslom se sada bavi kompanija AIGO. Na klijentima je samo da štampaju.
Sve ovo omogućava da se optimizuje vreme rada i angažovanje kadrova, kao i da se, pritom, racionalnije troše finansijska sredstava. Uz dodatnu primenu integrisanih hardversko-softverskih rešenja može se pronaći i adekvatan način za ubrzavanje, pojednostavljivanje i bolje kontrolisanje kancelarijskog poslovanja. Ovaj „AIGO oursourcing“ koncept prilagođava rešenja za office štampu i kancelarijsko poslovanje potrebama svake kompanije čineći ih efikasnijim i ekonomičnijim. Sem printera i pripadajućih softvera za kancelarijsko poslovanje, AIGO nudi na iznajmljivanje i integrisana hardversko-softverska rešenja za produkcionu štampu – za svaku organizaciju koja se bavi tabačnom štampom, štampom iz rolne, koristi lasersku ili ink jet tehnologiju.
Outsource model namenjen štampanju optimizuje resurse, troškove i vreme i na taj način omogućava da se onaj ko štampa fokusira na ono što mu je najbitnije: svoje poslovanje. Istorija štampe je, dakle, krenula novim pravcem. Mogućnošću iznajmljivanja svega sem papira – a da bi tekst ili slika bili odštampani – ova svojevrsna „kraljica komunikacije“ postaje demokratičnija i dostupnija civilizaciji, poslovanju, kulturi i ljudima generalno. Stara izreka „papir sve trpi“ dobija pozitivno značenje. Papir „trpi“ novu, veliku istorijsku promenu. A sa njim i štampa.
Štampajmo, slobodno!