Ovogodišnji, 58. Bitef, svečano je otvoren večeras u Operi i teatru Madlenianum nadahnutim govorom čuvenog reditelja Mila Raua i predstavom „Mekšanje” Dens on ansambla.

„Veoma sam srećan što sam ovde, u Beogradu, na Bitefu. Volim ovaj festival iz mnogih razloga: to je festival koji je ujedno i lokalan i internacionalan. Festival koji je podjednako posvećen lepoti i protestu. Hrabar, raznovrstan festival”, kazao je Milo Rau na početku svog obraćanja. Njegova predstava „Antigona u Amazonu”, savremena interpretacija antičke tragedije, ovog puta smeštena usred borbe za zemlju i očuvanje Amazona, deo je glavnog programa festivala.

„Amazon je udaljen 10.000 kilometara odavde, ali živimo u globalizovanom svetu: ista tragedija, ista pusta zemlja je svuda. Kao u tinejdžerskom filmu o čudovištima, ista kompanija, Rio Tinto, kopa litijum u Srbiji i boksit u Amazonu – minerale potrebne za održivu budućnost Folksvagena. Nije ni čudo što u Amazonu postoji izreka: Kad čuješ reč održivo beži koliko te noge nose”, kazao je Rau.

„Postoji nešto strašno, čudovišno, nešto užasno u nama, ljudima. Nešto zbog čega ponekad osetim nagon da sednem i urlam. Zato vas molim: budimo svi kao Antigona. Budimo svi kao Idiot Dostojevskog: budimo naivni, recimo NE smrtonosnoj ideologiji našeg vremena. Borimo se za Lepotu, za Lepotu života, za Lepotu prirode – naše istinske otadžbine”, poručio je Rau, podsećajući na slogan ovogodišnjeg festivala „Lepota (ne)će spasiti svet”, inspirisan citatom Dostojevskog. Predstavu „Antigona u Amazonu” publika će moći da pogleda 2. i 3. oktobra u Ateljeu 212, na sceni koja nosi ime po jednoj od osnivačica Bitefa, Miri Trailović.

Ovogodišnje izdanje festivala, koje se održava pod generalnim sponzorstvom 1664 Blanc, otvorila je predstava „Mekšanje” Dens on ansambla iz Berlina u koprodukciji sa Onasis Stegi iz Grčke i Nacionalnim koreografskim centrom Rilije-la-Pap iz Francuske, a u koreografiji grčkog umetnika Hristosa Papadopulosa.

Plesačice i plesači, svi stariji od četrdeset godina, pokazali su raskošni talenat koji ne bledi s godinama starosti, već naprotiv, dobija na novoj snazi i lepoti. Mekšanje tela tako je predstavljeno kao njegovo sazrevanje, a publika je višeminutnim aplauzom nagradila suptilno  sprovedenu ideju pobune pojedinca kroz razbijanje ograničenja koje nam postavlja društvo.

Otvaranju su prisustvovali i Sekretarka za kulturu Grada Beograda Nataša Mihailović Vacić, načelnik Sektora za savremeno stvaralaštvo Mladen Vesković, ambasadorka Nemačke Nj.E. Anke Konrad, ambasadorka Belgije Nj.E. Kati Bugenhaut, ambasadorka Grčke Nj.E. Maria Levanti, ambasador Francuske Nj.E. Pjer Košar, zamenica šefa Delegacije EU u Srbiji Plamena Halačeva, savetnica za kulturu Ambasade Slovenije Irena Herak, opunomoćena ministarka ambasade Hrvatske u Beogradu Davorka Velecki-Čičak, kao i direktor Gete instituta Kristof Feldhues, ataše za kulturu Francuskog instituta Karolin Sota, bivši umetnički direktor Bitefa Ivan Medenica, reditelji Dino Mustafić, Andraš Urban i Bojan Đorđev, upravnici brojnih pozorišta, kao i zvezde domaćeg glumišta glumci Slaven Došlo, Luka Grbić…

PREDSTAVE ZA KOJE SE TRAŽI KARTA VIŠE

Glavni program festivlja nastavlja se istorijskim gostovanjem čuvene francuske pozorišne kompanije Komedi Fransez, koja prvi put u svojoj viševekovnoj istoriji nastupa na Bitefu. Predstavu „Hekuba, ne Hekuba” režirao je Tijago Rodrigeš, inače aktuelni umetnički direktor pozorišnog festivala u Avinjonu. Savremenu interpretaciju mita o Hekubi, u kojoj igraju neka od najvećih imena francuskog pozorišta, domaća publika moći će da pogleda 26. i 27. septembra na Velikoj sceni Narodnog pozorišta u Beogradu.

Program se potom nastavlja dvostrukim igranjem slovenačke hit predstave „Seksualno vaspitanje: Borbe”, 27. i 28. novembra u Bitef teatru. Mlada rediteljka Tjaša Črnigoj sa svojim autorskom ekipom prikazuje borbu za reproduktivna prava u SFRJ kroz lik i delo narodne heroine Vide Tomšić, jedne od najzaslužnijih žena za to uvođenje prava i praksi koje su tada bile izuzetno progresivne u odnosu na ostatak sveta.

Vikend na Bitefu obeležiće i domaća produkcija „Pravićemo nešto o ratu, rodu i slobodi, zvaće se: Šta bi rekla Čelsi meni”, autorski rad Irene Ristić i Đorđa Živadinovića Grgura. Njih dvoje će se 28. i 29. septembra, zajedno sa posetiocima Galerije Podroom (KCB), upustiti u pravi pozorišni pretres slučaja transrodne američke aktivistkinje i uzbunjivačice Čelsi Mening.

Hrvatska autorka Jasna Žmak nastaviće ovu liniju predavanja-performansa u originalnom i duhovitom osvrtu na svoju karijeru dramaturškinje, ispitujući teme mizoginije, rada u kulturi i homofobije. Njenu predstava „this is my truth, tell me yours” publika će moći da pogleda u Bitef teatru 30. septembra i 1. oktobra.

Ovogodišnji Bitef održava se do 4. oktobra, a glavni program koji su selektovali Nikita Milivojević, Tijana Grumić i Ksenija Đurović čini deset predstava i to iz iz Nemačke, Francuske, Švajcarske, Bolivije, Brazila, Holandije, Belgije, Slovenije, Hrvatske i Srbije.

Pokrovitelji festivala su Sekretarijat za kulturu Grada Beograda i Ministarstvo kulture Republike Srbije. Generalni sponzor 58. Bitefa je 1664 Blanc, koji je prepoznao značaj festivala kao kulturne manifestacije i doprinosi njenom uspehu. Tradicionalno, podršku festivalu pružili su i Gete institut, Francuski institut i Delegacija Evropske unije. Partner i prijatelj Bitefa je i New Moment New Ideas Company, kreativna agencija festivala. Partneri festivala i ove godine su Generali osiguranje Srbija, Erste Bank a.d. Novi Sad, kao i Coca-Cola HBC Srbija.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.