Coca-Cola sistem krajem prošle godine je, kroz online događaj Partnerstvo za budućnost, predstavio svoju četvrtu studiju „Društveno-ekonomski uticaj Coca-Cola sistema u Srbiji“. Kao i prethodnih godina, i ovaj, četvrti put kompanija je angažovala renomiranu konsalting firmu specijalizovanu za sprovođenje procena društveno-ekonomskog uticaja Steward Redqueen da analizom utvrdi u kojoj meri ovaj sistem doprinosi domaćoj privredi putem zapošljavanja, prihoda i poreza, a gde se uticaj definiše u odnosu na dodatu vrednost i stvaranje radnih mesta. Izrada i predstavljanje studije sastavni je deo aktivnosti Coca-Cola sistema u zemljama u kojima posluje. O rezultatima ove studije, značaju koji Coca-Cola sistem ima za ekonomiju Srbije ali i značaju saradnje sa državnim institucijama i partnerima, razgovarali smo sa Svetoslavom Atanasovim, generalnim direktorom Coca-Cola HBC Srbija.

Studija je pokazala da proizvodnja i trgovina proizvodima Coca-Cola sistema kreira 291 milion evra dodate vrednosti domaćoj ekonomiji, što iznosi 0,6% BDP-a Republike Srbije? Šta to konkretno znači?

Coca-Cola sistem je za više od pola veka koliko posluje u Srbiji postao neizostavni deo naše svakodnevice. Pored omiljenih brendova iz našeg portfolija, u kojima potrošači mogu uživati 24 sata, 7 dana u nedelji, kompanija svojim poslovanjem i aktivnostima doprinosi napretku domaće privrede. Konkretno, Coca-Cola je u biti domaća kompanija u zemljama u kojima posluje. Kada pogledate našu kompaniju i punionicu, mi zapošljavamo domaću radnu snagu i ostvarujemo prihod na srpskom tržištu. Istovremeno, podržavamo zapošljavanje, zarade i poreski prihod u celoj ekonomiji kroz kupovinu robe i usluga od naših dobavljača, ali i prodajom naših proizvoda kroz razgranatu distributivnu mrežu. Na taj način, kupovinom Coca-Cola proizvoda podržava se i proizvodnja i distribucija i kupci, a mi kao proizvođač doprinosimo razvoju tih sektora, na kraju i napretku čitave domaće privrede. Istovremeno, naš sistem značajno doprinosi poreskom sistemu zemlje – svi prihodi, direktni i indirektni, od plaćanja poreza koje sistem podržava u lancima vrednosti iznose 159 miliona evra. Kada imate sve to u vidu, jasno je koliki uticaj na domaću ekonomiju ima naš sistem.

Ovo je četvrta studija o društveno-ekonomskom uticaju na domaću ekonomiju koju ste predstavili. Kako ste zadovoljni rezultatima i ima li promena u odnosu na prethodnu studiju?

Kao jedan od najuspešnijih globalnih sistema, ekonomske analize izrađene od renomiranih i svetski poznatih kuća, pokazuju rezultate vašeg poslovanja i uticaj koji ostvarujemo na ekonomiju zemlje. Od ukupnog našeg uticaja na privredu, koji se procenjuje na 291 milion evra dodate vrednosti, direktno generišemo 42 miliona evra što čine neto isplaćene zarade i porezi koje sistem uplaćuje u budžet Republike Srbije. Naš indirektni uticaj procenjuje se na 249 miliona, a najveću korist od ukupne potrošnje i trošenja na proizvode Coca-Cola sistema, imala je država Srbija, u čiji budžet se, na ime PDV-a, slilo 76 miliona evra. U Srbiji zapošljavamo 1.700 ljudi, a podržavamo još 14.400 radnih mesta u povezanim delatnostima i sektorima privrede, što je ekvivalent 0,6% celokupnog tržišta rada u Srbiji. Ovaj podatak se povećao u odnosu na prethodnu studiju. Istovremeno, rezultati pokazuju da je Coca-Cola sistem proizveo 488 miliona litara napitaka, što je za 20% više nego u 2015. godini. Svi ti podaci pokazuju da naš uticaj na domaću ekonomiju iz godine u godinu raste, što jeste motiv da budemo zadovoljni, ali i obaveza da nastavimo da doprinosimo privredi.

Rezultati studije „Društveno-ekonomski uticaj Coca-Cola sistema u Srbiji“ obuhvataju i akviziciju kompanije Bambi 2019. godine. U kojoj meri je poslovanje ove kompanije uticalo na rezultate studije?

U junu 2019. godine, deo Coca-Cola HBC zvanično je postala i kompanija Bambi. Ovaj poslovni i investicioni poduhvat predstavlja jedan od najznačajnijih i najvećih u 2019. godini, a sama vrednost akvizicije iznosila je 260 miliona evra. Ono što je važno istaći jeste da su u ovoj studiji prikazani rezultati poslovanja za kompaniju Bambi u periodu od šest meseci, tj. od jula do decembra 2019, a time i doprinos koji je ostvaren u ovom periodu. Ukoliko posmatramo i Bambi, pun uticaj našeg sistema na privredu videće se tek u narednoj studiji. Prema najnovijim rezultatima, u 2019. godini, potrošači u Srbiji potrošili su u proseku 486 miliona evra na proizvode Coca-Cola sistema. Od toga, 431 milion evra potrošeno je na 448 miliona napitaka u zemlji, dok je 55 miliona evra potrošeno na 10 miliona kilograma proizvoda kompanije Bambi. Tako da, iako je za kompaniju Bambi posmatran period od šest meseci, uticaj koji smo ostvarili na privredu je vrlo značajan.

Studija je pokazala i koliko Coca-Cola sistem doprinosi lokalnoj zajednici. Šta je to što biste izdvojili od aktivnosti kojima kompanija unapređuje život u zajednici?

Coca-Cola sistem je u Srbiji prisutan više od pola veka. Za sve to vreme, pažljivo osluškujemo potrebe zajednice i utičemo na njen razvoj. Najviše smo ponosni što razvoju zajednice doprinosimo kroz zaštitu životne sredine smanjivanjem našeg uticaja, podršku profesionalnom razvoju mladih, podsticanje preduzetništva, volonterske aktivnosti kao i pružanje podrške u vanrednim situacijama. Najodgovorniji smo onda kada je najteže. Tako smo tokom 2020. realizovali podršku zajednici donirajući proizvode onima koji su bili na prvoj liniji borbe protiv pandemije koronavirusa. Finansijski smo pomogli opremanje zdravstvenih ustanova, pružili smo pomoć socijalno ugroženim građanima kroz donaciju Crvenom krstu, a različitim aktivnostima podržali ugostitelje u Srbiji. Vrednost naših društveno odgovornih aktivnosti u godini pogođenoj pandemijom iznosi 600.000 evra. Sve to daje čvrst oslonac zajednici, a nas motiviše da nastavimo da budemo pouzdan partner.

U kojoj meri mislite da velike kompanije poput Coca-Cola sistema mogu biti generatori privrednog rasta u Srbiji?

Zaista mislim da velike kompanije, kakva je i Coca-Cola sistem, u saradnji sa državnim institucijama i partnerima, mogu da pomognu ekonomiji i kreiraju uslove za brži privredni razvoj. Naši rezultati koje postižemo iz godine u godinu, govore upravo u prilog tome. I dok lagano koračamo ka 2021. godini, verujem da dolaze bolji dani i da ćemo se, sa strateškim planovima koje imamo, i čvrstim i pouzdanim partnerstvima koja negujemo dati još veći doprinos srpskoj ekonomiji.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.