Na čemu se temelji uspeh kompanije u vremenima koja zahtevaju naročitu posvećenost i oprez, za Nedeljnik govori Svetoslav Atanasov, generalni direktor Coca-Cola HBC Srbija.
Poslednjih nekoliko godina je obeleženo neizvesnošću, šta kao lider velike kompanije očekujete u 2023?
Poslovanje u situaciji velike neizvesnosti postalo je nova normalnost. Očigledno je da izazova neće faliti ni ove godine – inflacija je i dalje visoka, ekonomisti upozoravaju na recesiju, situacija u Ukrajini je neizvesna. Ohrabrujući impulsi su to što Kina polako ponovo otvara svoju ekonomiju, što će uticati na lanac snabdevanja, ali i činjenica da smo najavljenu energetsku krizu, zahvaljujući toploj zimi, zasada izbegli.
Moramo ostati alertni, kako na globalna dešavanja, tako i na kretanja na domaćem tržištu. Coca-Cola HBC Srbija i Crna Gora u godinu ulazi sa solidnim, ali fleksibilnim planom, spremni da ubrzamo ili revidiramo, zavisno od vibracija sa tržišta.
Imam sreću da radim sa timom neverovatnih ljudi, koji su spremni za svaki izazov i sa istom strašću podržavaju naše potrošače, kupce i partnere. Svesni smo važnosti jakih i razgranatih partnerstava koja imamo, jer je saradnja način na koji možemo zajednički prevazići izazove. Nastavićemo da dajemo snažan doprinos dijalogu i rešenjima, posebno kad govorimo o održivim praksama, koje su naš put napred.
U decembru je Coca-Cola HBC ponovo zauzela prvo mesto na Dow Jones Sustainability Index, jednom od vodećih svetskih indeksa održivosti, kao najodrživija kompanija u kategoriji proizvođača pića. Svedočimo i da je Coca-Cola HBC Srbija prepoznata kao jedan od pionira i lidera održivog poslovanja. Šta je to ključno što biste izdvojili iz ove oblasti?
Činjenica da je kompanija čiji smo deo već 12 godina zaredom među tri najodrživije kompanije, a da je šest puta na liderskoj poziciji u industriji, govori da su naši rezultati prepoznati.
Više ne možemo govoriti o industrijama samo u kontekstu problema, jer su se biznisi u velikoj meri transformisali. Da li je dovoljno? Bez sumnje, nije. Ali ovako velike promene ne dešavaju se preko noći, već zahtevaju često i promenu navika i razmišljanja, pored promena koje možemo da sprovedemo u našoj kući.
Ponosan sam što Coca-Cola HBC Srbija ima merljive rezultate, koje objavljujemo u našem godišnjem Izveštaju o održivom poslovanju. Štedimo resurse, tako što konstantno smanjujemo utrošak vode i energije u našim procesima. Kad su u pitanju CO2 emisije, sve naše punionice koriste 100% električnu energiju dobijenu iz obnovljivih izvora energije, uvodimo „zelenu“ flotu automobila, kao i rashladnu opremu sa manjim emisijama.
Inoviramo i pakovanja, kako bismo i na taj način podstakli reciklažu. Samo u prošloj godini imali smo dve velike inovacije na pakovanjima: KeelClip i postepeno uvođenje pričvršćenih čepova.
Važan doprinos dajemo kroz dijalog sa industrijom i institucijama sistema, pokrećući potrebne pozitivne promene u prioritetnim oblastima. Trenutno dosta truda i znanja ulažemo u razgovore sa svim interesnim javnostima, kako bismo unapredili sistem za upravljanje ambalažnim otpadom.
Kraj godine obeležilo je predstavljanje Studije društveno-ekonomskog uticaja Coca-Cola sistema i Bambija u Srbiji za 2021. godinu. Na koje ste rezultate naročito ponosni?
Ova studija je jedinstvena na našem tržištu, rađena po metodologiji dobitnika Nobelove nagrade, i vrlo pregledno prikazuje uticaj jednog zdravog biznisa na celu ekonomiju.
Čvrsto verujem da su biznisi tu zbog ljudi – i stoga bih najpre izdvojio podatak da, kroz celi lanac vrednosti, podržavamo skoro 15.000 radnih mesta, odnosno 0.5% celokupnog tržišta rada u Srbiji. Ovo znači da za svako direktno radno mesto u našem sistemu, podržavamo još osam mesta u lancu vrednosti.
Raste i naš doprinos ekonomiji. U 2021, koja je i dalje bila pandemijska godina, kreirali smo 360 miliona evra dodatne vrednosti ili 0.7% BDP-a, dok je doprinos poreskim prihodima u celom lancu vrednosti 1%. I ono što je veoma važno, jer govori o domaćem karakteru naših kompanija – na svaki evro koji potrošač odvoji za proizvode Coca-Cole ili Bambija koji su proizvedeni u Srbiji, 70 evrocenti ostaje u domaćoj ekonomiji.
Iza svih ovih cifara je naš najvažniji doprinos društveno-ekonomskom mozaiku Srbije: oslanjanje na domaće dobavljače, partnerski odnosi sa kupcima, sigurna radna mesta i partnerstvo sa zajednicama. Nastavljamo da budemo snažna podrška razvoju lokalne ekonomije i zajednice.