Bojan Simović, direktor Hörmann Serbia o izazovima poslovanja u Srbiji
U Srbiji trenutno posluje blizu četiri stotine nemačkih kompanija, koje zapošljavaju preko 60.000 radnika. Robna razmena između Srbije i Nemačke je u 2018. godini iznosila 4,7 milijarde EUR, što je za 10,7 odsto više nego u prethonoj godini. Upravo ove činjenice nedvosmisleno ukazuju da je Nemačka jedan od najvažnijih i najpouzdanijih privrednih partnera Srbije. Ekonomska situacija u Srbiji u 2019. godini je znatno bolja nego prethodnih godina, što za sve strane kompanije predstavlja potvrdu da je Srbija poželjna destinacija za ulaganja. Međutim, konkurencija u istočnoj i srednjoj Evropi veoma je jaka, tako da se u kategoriji poželjne privredne lokacije, Srbija našla na 11. mestu od ukupno 19 zemalja. Ovo upućuje na to da Srbija mora aktivno da radi na opštem poboljšanju uslova poslovanja, a pre svega na intenzivnijoj borbi protiv korupcije i kriminala i jačanju pravne sigurnost.
S druge strane i strane kompanije koje posluju u Srbiji se moraju prilagođavati njenom tržištu. Kompanija Hörmann Serbia je za poslednjih deset godina, koliko posluje u našoj zemlji, prošla dugačak put prilagođavanja tržištu i potrebama kupaca. Ovaj proizvodni gigant, koji je u svetu sinonim za industrijska i garažna vrata, na srpskom tržištu je krenuo takoreći od nule. Poslovanje u Srbiji, je između ostalog, specifično zato što smo dugo živeli u socijalizmu i da je to jedan od glavnih razloga što privreda ne napreduje brže. Veoma su važne dalje reforme obrazovanja, ali i promena svesti. Sistem obrazovanja za samo jedno zanimanje i radni vek kod samo jednog poslodavca odavno je prevaziđen, ali to je i dalje obrazac razmišljanja i ponašanja u Srbiji. Očekivanje da će država ili poslodavac nešto da uradi za svog radnika okosnica je mnogih izazova sa kojima se suočavamo na ovim prostorima. Stičemo utisak da samo zemlje koje imaju razvijenu ekonomiju i nagomilano društveno bogatstvo, resurse, razvijenu industriju, mogu da imaju drugačiji obrazac razmišljanja. Ono što je ključno za našu zemlju nije samo promena te matrice, već i prihvatanje sopstvene odgovornosti.
I dalje se suočavamo sa različitim izazovima. Situacija u poslovanju je zapravo odraz društva. Svi prepoznaju kvalitet, ali nema dovoljno finansijske moći, tako da na žalost i dalje vrlo često prevlada izbor jeftinog i kratkotrajnog. Donekle razlog leži i u samoj kulturi stanovanja, koja je opet zbog niskog standarda takva da većina kuća u Srbiji nema nikakva vrata na garaži ili imaju ona koja nisu namenska. Običaj u Srbiji je i danas da se gradi kuća koja treba da bude veća od komšijine, pa godinama stoji bez fasade, u sivoj fazi, što je je meni, kao rođenom u Nemačkoj oduvek bilo fascinantno. U Nemačkoj su, na primer, veoma zastupljena montažne kuće koje su često manje kvadrature u odnosu na naše, ali one su savršeno uređene. U Srbiji je to drugačije. Ogromne, nedovršene kuće sa neuređenim dvorištima su česta slika i u većim gradovima i u selima. Sa takvom kulturom življenja, prodavati garažna vrata pravi je izazov.
Takođe, velika je odgovornost i da toliko dugo održimo kvalitet daleko iznad konkurencije. Trudimo se da osavremenjujemo proizvodne procese i da pratimo trendove, kontinuirano dopunjujući našu paletu proizvoda. Uz vrata za sve namene, mi proizvodimo motore i prateću opremu a odnedavno i potapajuće stubiće za kontrolu pristupa na javnim površinima, poput pešačkih zona. Za proteklu deceniju poslovanja uspeli smo da steknemo poverenje kupaca, tako da danas gotovo svaki noviji građevinski objekat ima Hörmann proizvode.
Izazova i zadataka je puno na ovom tržištu za sve privrednike koji na njemu posluju. Nadam se da će država i dalje nastaviti da posvećeno radi na sprovođenju reformi koje imaju za cilj jačanje vladavine prava i stvranju jednakih tržišnih uslovi za sve. Hörmann je došao u Srbiju da tu i ostane i na nama je da i mi s naše strane doprinosimo daljem jačanju privrede države i unapređenju kvaliteta života građana.