U današnjem dinamičnom poslovnom okruženju efikasnost i prilagodljivost postaju ključni faktori uspeha. Preduzeća u Srbiji susrela su se sa mnogim problemima u prethodnom periodu koji svakodnevno ostavlja traga. Značajno su se promenile i navike kupaca, a samo tržište postalo je ni manje, ni više nego arena u kojoj oni malo slabiji, koji nisu spremni na prilagođavanje, vrlo brzo ispadaju iz igre. Poslovni uspesi neretko zaobilaze preduzeća u kojima se ustalila loša praksa i u čijoj organizacionoj kulturi važi pravilo „Tako se od uvek radilo“. Da bi smo kompaniju, čiji su poslovni uspesi počeli da jenjavaju vratili na pravi put potrebno je pre svega da se odreknemo starih navika. Naravno ovo zahteva pažljivo planiranje, strategiju kao i odabir metodologije koja bi nam u tome pomogla.

Svetski trendovi i praksa u poslovnom svetu pokazala je da je Lean metodologija jedan od najefikasnijih načina koji pomaže kompanijama da se vrate na konkurentsko tržište bilo da ste početnik u poslu ili je vaš biznis višedecenijski. Takođe, uspešne kompanije uz Lean metodologiju još više razvijaju svoje poslovanje i povećavaju profite – kažu konsultanti iz kompanije Tecor koja je lider za implementaciju Lean-a, Kaizena i WCM-a na našim prostorima.

Lean metodologija, koja potiče iz japanske auto industrije, nudi sistematičan pristup za poboljšanje poslovnih procesa, smanjenje škarta i stvaranje dodatne vrednosti za kupce. Implementacija Lean-a u poslovanje omogućava da se fokusiramo samo na one elemente procesa koji zasta dodaju vrednost našem proizvodu ili usluzi. Eliminacija škarta i unapređenje efikasnosti doprinose da se naši procesi sastoje samo iz elemenata koji su neophodni. Za probleme koji se javljaju u procesima ova metodologija takođe nudi alate za rešavanje problema na način da se takva vrsta problema više nikada ne javi. Ovaj koncept nam omogućava da ne gubimo dragoceno vreme, ne rabimo našu opremu više nego što je neophodno, smanjujemo troškove proizvodnje, a radnici motivisaniji i sa manje angažovanja proizvedu puno više.

Uz pomoć pet osnovnih principa na kojima se temelji Lean metodologija svaka kompanija može, sa minimalo potrebnim resursima, da se prilagođava tržištu bez obzira na dinamiku tražnje. Pre svega neophodno je da identifikujemo vrednosti, odnosno da naučimo kako da razumemo šta naši klijenti zaista vrednuju i da usmeravamo sve aktivnosti ka stvaranju tih identifikovanih vrednosti. Ovo pomaže organizaciji da se fokusiran na ono što je zaista važno za klijenta i eliminiše aktivnosti koje ne dodaju vrednost u procesima.

Nakon osvešćivanja „šta klijenti žele“ potrebno je napraviti analizu svih koraka u poslovnom procesu Mapiranjem toka vrednosti,. Na taj način možemo da izolujemo one procese koji dodaju vrednost našem proizvodu od onih koji ne dodaju vrednost, a krajnji cilj ovog Lean principa je optimizacija toka vrednosti. Eliminisanjem prepreka i neefikasnosti kreiramo Neprekidan tok vrednosti, odnosno obezbeđujemo stalan protok proizvoda ili usluga u našim procesima. Ovom prilikom veoma je važno da proizvodimo ili pružamo usluge samo u količinama koje su potrebne, u trenutku kada su potrebne i po mogućstvu za poznatog klijenta, kako bi se smanjila zaliha i skratili rokovi isporuke. Ovaj tako zvani Pull sistem obezbeđuje da se proizvodi ili usluge obezbeđuju samo kada za njih postoji realna potreba, čime se smanjuje prekomerna proizvodnja i zalihe. Cena logističkih usluga i magacinskih prostora ima trend rasta pa je ovaj momenat za našu kompaniju od ključnog značaja. I na posletku peti princip nam kaže da težimo savršenstvu, da uvek može bolje i da nikada ne prestanemo da dalje unapređujemo svoje procese.

Ovako koncipirano poslovanje obezbediće nam atmosferu „radi pametnije, a ne više“ uz konstatno uključivanje svih zaposlenih i povećanje produktivnosti, pa nama ostaje samo da stalno težimo ka unapređenju svih aspekata poslovanja kroz male, kontinuirane promene – Kaizen.

Primena Lean metodologije može značajno transformisati poslovanje, omogućavajući mu da postane efikasnije, fleksiblinije i fokusiranije na stvaranje vrednosti za klijenta. Uklanjanjem nepotrebnog i kontinuiranim unapređenjem procesa, kompanije mogu postići značajno bolje rezultate, smanjiti troškove i povećati zadovoljstvo klijenata. Kroz edukaciju zaposlenih, stalno praćenje performansi i prilagođavanje strategija Lean postaje veoma moćan alat za dugoročni uspeh i održivost poslovanja. Na taj način,  postavljanje poslovanja na zdrave noge ne predstavlja samo kratkoročno rešenje, već dugoročnu investiciju u stabilnost i rast vaše kompanije.

Tekst priredio, Ivan Milanović, Tecor Consulting

 

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.