Predstavljeni rezultati povodom završetka programa Škole za 21. vek
U organizaciji programa „Škole za 21. vek“, jednog od najvećih regionalnih edukativnih projekata koji je pokrenuo British Council, a finasirala vlada Ujedinjenog Kraljevstva, juče je održano veliko državno takmičenje u programiranju uz pomoć mikrobit uređaja, a povodom završetka programa, predstavljeni su rezultati i dodeljene vredne nagrade svim timovima koji su učestvovali na takmičenju.
Ovaj regionalni program, koji je na prostoru Zapadnog Balkana realizovan u partnerstvu s nadležnim obrazovnim institucijama zemalja učesnica, imao je za cilj unaprđenje digitalne pismenosti, razvoja kritičkog mišljenja i veština rešavanja problema i programiranja kod dece uzrasta od 10 do 15 godina. Takođe, prioriteti programa bili su stvaranje obrazovnog okruženja koje podstiče učenike da budu inovativni, sposobni da iskoriste potencijal novih tehnologija i da doprinesu ekonosmkom razvoju zemalja regiona.
Uvodnu reč na svečanoj konferenciji imala je Kler Sirs, rukovodilac programa „Škole za 21.vek” i zamenica regionalnog direktora za region „šire Evrope“, British Council iistakla ključne i ohrabrujuće rezultate, koji su postignuti ovim programom. „Ovo je najveći obrazovni program na Zapadnom Balkanu, koji uključuje sve osnovne škole, više od 4.000 direktora škola, 18.000 nastavnika i približno milion dece, kao i dodeljivanje više od 100.000 mikrobit-ova, džepnih računara školama i jedan je od najvećih ulaganja u sektor obrazovanja u poslednjih deset godina. Od velike je važnosti što su i devojčice i dečaci bili uključeni, kako bismo omogućili svim učenicima da se bolje pripreme za buduće karijere, kada će im sve ove veštine biti veoma potrebne“.
Vlada Republike Srbije i Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja je pružilo punu podršku ovom programu, a prvi potpredsednik Vlade i ministar Branko Ružić naglasio je da: „Pružajući podršku programu činimo iskorak u pametniju budućnost za svako dete u Srbiji jer je obrazovanje i razvijanje novih veština ključno za njihov razvoj kao ličnosti, ali i građana“. Ministar Ružić istakao je važnost inkluzivnog obrazovanja: „Pristup obrazovanju bez diskriminacije, premošćavanje digitalnog jaza za svako dete u Srbiji i razvijanje novih veština putem primene digitalnih alata za učenje je imperativ za bolje sutra. Udruživanjem snaga svih partnera u sektoru obrazovanja posebnu pažnju smo, uprkos krizi izazvanoj pandemijom, posvetili uključivanju dece iz osetljivih grupa u obrazovni sistem kroz individualizovan rad.”
Nj. E. ambasadorka Ujedinjenog Kraljevstva u Srbiji Šan Makleod je istakla da je IT jedan od najdinamičnijih sektora srpske privrede i jedna od najplodotvornijih oblasti britansko-srpske saradnje. U tom smislu saradnja na ovom projektu predstavlja ulaganje u budućnost. Ambasadorka Makleod je zahvalila partnerima i posebno nastavnicima i direktorima više od 1.150 škola širom Srbije, koji su podstakli učešće više od 300.000 osnovaca tokom pet godina sprovođenja programa. „Posebno je značajan broj devojčica koje su dobile veštine i samopouzdanje za karijerni razvoj. Ove devojčice gradiće svoju budućnost u nauci i tehnologiji“, naglasila je britanska ambasadorka.
Na jučerašnjem državnom takmičenju u progrmiranju uz pomoć mikrobit uređaja učestvovalo je 20 timova iz osnovnih škola širom Srbije. Pred članovima žirija bio je težak zadatak – donošenje odluke o najboljem radu. Svi timovi su imali inovativna i kreativna rešenja, a nijanse su presudile.
Tim učenika iz osnovne škole Đura Jakšić iz Beograda osvojio je prvo mesto sa projektom Pametna učionica. Uz primenu mikrobit uređaja, učenici su imali priliku da pokažu na koje sve načine je moguće rešiti probleme iz svog oruženja, a tim iz osnovne škole Jovan Cvijić izŠapca je osvojio drugo mesto sa projektom Helsi (Help me see). Treće mesto je pripalo osnovnoj školi Petar Leković iz Požegeza projekat Automatska samoposluga za beskućnike sa hologramskim uputstvom za upotrebu.
Pored glavnih nagrada za najinovativnije projekte iz Srbije dodeljene su i tri specijalne nagrade. Nagrada za najmlađi tim pripala je osnovnoj školi Vojvoda Stepa iz Beograda čiji je projekat Komplet za slepe i slabovide osobe, a osnovna škola Rade Dodić iz Trstenika je sa projekatom Pametni Staklenik osvojila zasluženu nagradu za tim sa najboljim projektom na temu zaštite životne sredine. Nagrada za tim koji je razvio najsloženiji kod pripala je osnovnoj školi Miroslav Antić sa Palića, sa projektom za najbolje napisan kod – Smart @ Home. Deo svečane konferencije bila je i panel diskusija – osvrt na rezultate programa „Škole za 21. vek“ i naredni koraci, na kojem su izlagali relevantni govornici zaključivši kako je program „Škole za 21. vek“ postavio snažne temelje za dalje pozitivne promene u obrazovnom sistemu Srbije.