Gotovo trećina robe koja treba da napusti luku Šangaj, zadržana je zbog strogog lokdauna. Kašnjenja pogoršavaju krizu lanaca snabdevanja što će dovesti do nestašice robe i rasta cena, prenosi Dojče vele.

Evropa i Sjedinjene Države mogu očekivati nova kašnjenja i nestašice pri uvozu elektronike iz Kine kao rezultat lokdauna uvedenog zbog korone u svetskom trgovačkom čvorištu Šangaju, upozorava Vinsent Štamer, ekonomista s Instituta za svetsku ekonomiju Kilu.

„Tri sedmice nakon stavljanja grada u karantin, otprilike 30 odsto robe je trebalo, ali nije napustilo Šangaj. Drugim rečima, to je 30 odsto izvoza manje u ostatak sveta“, priča Štamer za DW.

On je na Tviteru objavio grafiku koja pokazuje da je količina tereta koji izlazi iz ove luke naglo pala, dok je količina robnih pošiljki iz drugih kineskih luka ostala stabilna. Ostali podaci o radu ove luke pokazuju da je prosečni dnevni volumen od 140.000 kontejnera smanjen na 100.000.

Šangaj je žarište najvećeg tasala korone u Kini od početka pandemije pre više od dvije godine. Ovaj lučki grad, koji broji 26 miliona stanovnika, u strogoj je blokadi od kraja marta. Zbog toga su neki radnici bili prisiljeni da ostanu i spavaju u fabrikama u kojima rade.

Kašnjenja u isporuci elektronike

Fabrike u regionu Šangaja specijalizovane su za izvoz elektronske robe široke potrošnje, kao što su tableti i televizori, ali i za sofisticiranije poluproizvode koji se koriste u pogonima na Zapadu.

„Čini se da se usporila proizvodnja u regionu Šangaja i da roba nije stigla u ovu luku kako bi se ukrcala na kontejnerske brodove“, kaže Štamer.

Kašnjenja u isporuci su se povećala uprkos tvrdnjama kineskih zvaničnika da će restrikcije minimalno uticati na rad luke.

Štamer ističe da će se kašnjenja u Evropi osetiti za otprilike dva meseca jer je potrebno pet ili šest sedmica da kontejnerski brodovi stignu recimo do luke Hamburg na severu Nemačke, te još dve sedmice da se roba iskrca i isporuči.

Nova kašnjenja podstiču inflaciju

Štamer predviđa da će, zbog kašnjenja u dostavi, roba široke potrošnje poskupiti ovog leta i dodaje da bi Nemačka mogla biti među zemljama koje su najviše pogođene kašnjenjima jer se gotovo trećina morske trgovine između Kine i najjače ekonomske zemlje u Evropi odvija preko luke Šangaj. 

Predstavnik nemačke Trgovinske komore u Kini Maksimilijan Butek izjavio je za agenciju dpa da alternativni putevi isporuke preko drugih luka nisu dovoljni za ublažavanje gubitka.

Butek se složio da rad same luke u Šangaju nije njihova najveća briga jer su kašnjenja zapravo uzrokovana transportom roba iz fabrika u luku.

Nova kašnjenja sigurno će pogoršati krizu lanaca snabdevanja, koja se povećava nakon vrhunca tokom prvog lokdauna u proleće 2020. godine.

Pandemija je u početku dovela do kočenja globalne ekonomije, što je nateralo kargo kompanije da otkazuju planove za utovar robe. Stoga je mnoštvo kontejnerskih brodova ostalo usidreno uz obale zapadnih i kineskih luka, često na pogrešnom mestu.

Kao rezultat toga, u više od tri četvrtine svetskih luka došlo je do nenormalno dugog procesa lučkih usluga u protekle dve godine.

Zatvaranje još dve kineske luke Ningbo-Žušan i Jantijan protekle godine takođe je pogoršalo nestašicu maloprodajne robe i polusirovina u ostatku sveta.

Kao rezultat toga, nemačka privreda zabiežila je rast od svega 2,7 odsto prošle godine, umesto prognoziranih 4,7 odsto. Inflacija je dostigla najveću vrednost u poslednjih tridesetak godina.

Štamer za DW kaže da je otprilike 12 odsto sve robe, koja se kontejnerima transportuje širom sveta, trenutno zaglavljeno na brodovima koji ne mogu da otplove. Uobičajena stopa je manja od šest odsto, dok je u leto 2021 najviša ikada zabeležena stopa iznosila 14 odsto.

Ublažen lokdaun u Šangaju

Zvaničnici u Šangaju obećali su u petak da će ublažiti kovid-kontrole vozača kamiona, koje ometaju i usporavaju isporuke roba. Vozači kamiona, koji dovoze robu u Šangaj, suočili su se s višestrukim kontrolama i testovima na virus koji su naterali neke brodarske kompanije i vozače da u potpunosti izbegavaju region.

Lokdaun se polako ublažava, a novi, jednostavniji režim testiranja olakšaće prolaz vozačima koji stignu do luke, rekao je Vu Čungeng, direktor Kancelarije za autoputeve kineskog Ministarstva saobraćaja.

„Moja je intuicija da bi se kašnjenja mogla malo pogoršati pre nego što nastupi poboljšanje“, upozorava ekonomista Štamer. Predviđa da se globalni lanci snabdevanja „neće vratiti u normalu ove kalendarske godine“.

A onda će, kaže Štamer, biti bolje – ako ne bude drugih lokdauna u Kini. To nikako nije isključeno – Kina i dalje sledi strogu politiku „nula kovida“ koja čitave metropole stavlja pod ključ kad se pojavi virus.

https://www.nstore.rs/product/elektronsko-pdf-izdanje-nedeljnika-536-537-dvobroj/

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.