Interne žalbe su put do boljeg poslovnog ambijenta u Srbiji i stabilnog tržišta rada

Interni žalbeni mehanizam postaje sve značajniji alat za zaštitu radničkih prava i unapređenje odnosa između zaposlenih i poslodavaca. Projekat koji je pokrenula Međunarodna organizacija rada (MOR), uz podršku GIZ-a, završen je s uspehom, otvarajući nove mogućnosti za efikasno rešavanje radnih sporova unutar preduzeća, pružajući i zaštitu zaposlenih, ali i omogućavajući kompanijama da preduprede konflikte. Istovremneo, informisan je veliki broj kompanija, a podnete su i prve prijave za kršenja prava radnika.

Cilj projekta bio je unapređenje pristupa i efiakasnosti internih žalbenih mehanizama jer su oni brz, ekonomičan i transparentan način za rešavanje situacija u kojima zaposleni žele da zaštite svoja prava, dok poslodavcima pomaže u upravljanju rizicima i prevenciji problema u radnom okruženju.

Značaj internog žalbenog mehanizma

Interni žalbeni mehanizam omogućava da se na efikasan način prijave povrede prava u oblastima kao što su nepoštovanje radnog vremena, isplate zarada, povrede propisa o bezbednosti i zdravlju na radu, diskriminacija, uskraćivanje prava na odmore i odsustva i sl.

„Ovi mehanizmi obuhvataju transparentne procedure koje osiguravaju da se glas zaposlenih čuje i uvažava. Tako se razvija kultura uzajamnog poštovanja i odgovornosti, što doprinosi produktivnijem radnom okruženju“, istakla je Aleksandra Petrović, nacionalna koordinatorka projekta sumirajući postignuto.

Rezultati projekta

Projekat je, navodi Petrović, već doveo do značajnih rezultata- obučeno je više od 230 predstavnika iz 150 različitih firmi, dok je više od 30 kompanija koje posluju u okviru lanaca snabdevanja preduzeća iz EU implementiralo ili unapredilo interne žalbene mehanizme, oko 120.000 radnika iz ovih kompanija dobilo je pristup efikasnijoj zaštiti radnih prava, a evidentirano je i preko 40 internih žalbi, što ukazuje na povećanu proaktivnost radnika u zaštiti svojih prava i doprinosi generalnom poboljšanju radnih uslova.

Projektnim aktivnostima su unapređeni kapaciteti više od 500 članova sindikata UGS Nezavisnost i Saveza samostalnih sindikata Srbije, kao i prestavnika njihovih pravnih timova koji su prošli kroz stručne obuke na temu dužne pažnje i internih žalbenih mehanizama i postali efikasniji u zastupanju interesa svojih članova u ovim oblastima.

„U nekim zemljama interni žalbeni mehanizmi su zakonski regulisani, što kod nas još nije slučaj. Ipak, verujemo da će ovaj mehanizam uskoro biti definisan našim radnopravnim okvirom i da će postati uobičajena praksa“, dodala je Petrović.

Ovim projektom dodatno je osnažena zaštita radničkih prava, a kompanijama je pružen alat za bolje upravljanje radnim odnosima i potencijalnim konfliktima, što je posebno dragoceno jer uvođenje ovakvih mehanizama može dugoročno doprineti stabilnosti tržišta rada i poboljšanju poslovnog ambijenta u Srbiji.

 

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.