Podsećanja radi, Jagoš Marković (1966) iznenada je preminuo 22. septembra prošle godine u Kostanjici, u Boki Kotorskoj, neposredno nakon zatvaranja 18. izdanja Festivala Purgatorije, na kojem je imao i poslednju režiju i premijeru u životu, Joneskovu „Ćelavu pevačicu“, i tu je primio i poslednju nagradu, “Ivana Tomičić” za poseban doprinos tivatskom festivalu, prenosi Danas.
Nagrada koja nosi ime čudesnog reditelja koji je očaravao publiku, i tokom izuzetne karijere za više od sedamdeset predstava koje je režirao u Beogradu, na scenama u Srbiji, Crnoj Gori, regionu, u inostranstvu, dobio više od pedeset strukovnih, festivalskih i državnih nagrada, ustanovljena je na inicijativu Gorana Božovića, direktora Centra za kulturu Tivat.
Kako Božović ističe za Danas, predstave koje je Jagoš Marković režirao na Purgatorijama, “Filomena Marturano”, “Hasanaginica”, a od prošlog leta i “Ćelavu pevačica”, značajno su uticale na uspon i rejting ovog festivala.
– One predstavljaju pečat Purgatorija. Producirane su u sklopu festivala, i traju. Igraju se svake godine po dva do tri puta za redom. Postoje pozorišni sladokusci koji ih gledaju nanovo svake godine. “Filomena Marturano” se igra preko deset godina, “Hasanaginica” preko sedam, a već sad je izvjesno da će i “Ćelava pjevačica” trajati dugo. Naročito sada, kada Jagoš fizički nije sa nama, ljubomorno ćemo čuvati ova fenomenalna ostvarenja od zaborava. Pa čak iako nema više scene na kojoj su prve dvije produkcije nastale, učinili smo sve da predstave traju, i udahnuli im novi život. Jasno je da sve to mnogo znači za imidž festivala.
Božovićeva inicijativa da se sećanje na rano preminulog reditelja, koji je obeležio pozorišnu umetnost ovog prostora sačuva priznanjem koje nosi njegovo ime, je i prva u regionu.
– Uvođenje nagrade za najbolju režiju koja će nositi ime Jagoša Markovića je logičan slijed događaja. Smatram da je Festival Purgatorije pravo i prirodno mjesto za takvu nagradu, te da je to najmanje što možemo da učinimo da mu odamo priznanje za sve što je učinio za kulturu, za umjetnost, za Tivat, za naš festival. Lično, Jagoš mi je ostao u izuzetnom sjećanju. Iako smo se poznavali relativno kratko, ostvarili smo blizak odnos povjerenja, razumijevanja i podrške.
Između ostalog, iz toga je izašlo remek djelo “Ćelava pjevačica”, koja osvaja nagrade i nanovo proslavlja ime i Jagoša i Centra za kulturu Tivat. Na ceremoniji zatvaranja 18. festivala, neposredno prije njegovog iznenadnog odlaska, ja sam Jagošu uručio i poslednju nagradu koju je dobio u životu – podseća Božović.
Oni koji su bliže poznavali Jagoša pamte da je jako voleo i podržavao tivatski festival, a u njegovim analima ostalo je zabaleženo šta je izjavio prošlog leta primajući nagradu.
„Nadam se da je sve do sada bilo, i da će biti onako kako zaista zaslužuje jedinstveni, za mene i mikro i makro kosmos zvani Boka Kotorska. Živjela Boka! Pripada joj samo najbolje. Iskreno se nadam, uz sve čestitke za ovaj fenomenalan festival, da se dogodine vidimo i na Bući“, rekao je tada Jagoš Marković.
Sve tri njegove predstave rađene na Purgatorijama, kako navodi direktor CZKT, biće prikazane u sklopu pratećeg programa 19. izdanja festivala.
– Izvjesno je da će dvije Jagoševe predstave rađene u proteklih godinu dana biti u takmičarskoj selekciji, a dogovoreno je da njegovom predstavom “Putujuće pozorište Šopalović” u produkciji Jugoslovenskog dramskog pozorišta, koja je osvojila brojne nagrade, bude zatvoreno ovogodišnje izdanje festivala. Dakle, možemo reći da će 19. Purgatorije biti u znaku Jagoša Markovića – ističe Goran Božović.
Kokan Mladenović, Tanja Mandić Rigonat, Milena Bogavac…
Tivatski festival se poslednjih godina pozicionirao kao najznačajniji u Crnoj Gori i jedan od najrelevantnijih u regionu, a ovogodišnje izdanje Purgatorija Goran Božović najavljuje kao vrlo ambiciozno.
– Imaćemo četiri pozorišne premijere, od kojih je jedna samostalna produkcija Centra za kulturu Tivat – “Mirandolina” (Peter Turrini, po Goldoniju), u režiji Tatjane Mandić Rigonat. Ostale tri su koprodukcije: “Čovjek slon” (Frederik Trevs), u režiji Kokana Mladenovića (Beogradsko dramsko pozorište), “Ućutkivanje Sokrata” (Hauard Brenton), u režiji Nebojše Bradića (Bitef teatar),i “Utopija danas” (Milena Bogavac), u režiji Milene Bogavac i Marka Grubića (Bitef teatar i nezavisna produkcija Trinidad iz Novog Sada). A za otvaranje 19. Purgatorija može se reći da će biti spektakularno: mjuziklom “Zona Zamfirova” Pozorišta na Terazijama, na svjetski Dan muzike 21. juna.
Za takmičarsku selekciju, kako najavljuje direktor CZKT, selektor Boris Liješević napravio je izbor deset najboljih ostvarenja u regionu u proteklih godinu dana, a u sklopu Purgatorija biće realizovano i šesto izdanje Festivala plesnog teatra sa četiri plesne predstave, po izboru Jelene Kajgo.
– Od 21. juna do 31. avgusta Tivat će zaista biti centar pozorišne scene regiona, a uz novu muzičku platformu koju pokrećemo, Tivatski muzički festival, od 28. juna do 12. avgusta, biće glavna luka kulture Mediterana – ističe Goran Božović.