Društveno odgovorno poslovanje najčešće je korporativno pominjana reč tokom pandemije ovog proleća. Bio je to trenutak kada je javnost na delu shvatila šta znači kada, jednostavno rečeno, veliki pomažu malima. Krajem maja kompanija NIS objavila je jubilarni, 10. jedinstveni onlajn interaktivni izveštaj o održivom razvoju. U NIS-u često naglašavaju da svoje poslovanje temelje na principima održivog razvoja, a u ekskluzivnom intervjuu za Nedeljnik, Vadim Smirnov, zamenik generalnog direktora NIS-a i direktor Funkcije za odnose sa državnim organima i korporativne komunikacije, objašnjava zbog čega im je to bilo posebno važno čak i u vreme pandemije.
„Izveštaj je važan jer je bitno transparentno pokazati poslovanje u skladu s održivim razvojem, a to je naše strateško opredeljenje. Dao bih vam primer iz života: svaki roditelj voli svoje dete i kada može, on će mu kupiti bicikl, ako je to u skladu s njegovim mogućnostima. Kada nema za to, čitaće mu bajke. U svakom slučaju, ostaje ljubav prema deci. Tako i naše strateško opredeljenje da razvijamo kompaniju u skladu sa principima održivog razvoja, odnosno brinući o generacijama koje dolaze, i da o tome izveštavamo javnost ne zavisi od okolnosti. Menjaju se naše mogućnosti, možda ćemo biti ’tanji’ ove godine i to je realnost, ali naša strategija i naša vizija se ne menjaju. Mi smo jedna od najvećih kompanija u Srbiji i moramo da budemo primer za druge. To je naša misija, to radimo svesno i mogu vam reći i sa velikim zadovoljstvom.“
Vi ste, zapravo, pioniri u izveštavanju o održivom razvoju u Srbiji i lider u društvenoj odgovornosti?
Da, započeli smo s tim pre deset godina i taj proces stalno unapređujemo. To ne radimo sami, već u komunikaciji sa državom, sa lokalnim zajednicama, jer želimo da znamo šta je građanima najpotrebnije u svakom trenutku. To nije za nas stvar marketinga, već zaista želimo da budemo korisni. Strateška polja za nas su mladi, studenti, obrazovanje i sport, vrtići, pomoć nezbrinutoj deci… Usmeravamo novac tamo gde je potrebno. Ove godine smo, na primer, odlučili da uložimo u digitalizaciju i bezbednost u školama, u dogovoru s Ministarstvom prosvete, nauke i tehnološkog razvoja i Ministarstvom unutrašnjih poslova i taj projekat sprovodimo u 12 gradova i opština u kojima poslujemo.
Koliko je važno u ovakvim situacijama kao što je pandemija da kompanija komunicira dobro i sa zaposlenima, i sa poslovnim saradnicima, i sa javnošću?
Kada živite u zajednici, nije moguće da ne mislite na nju i da ne pomažete. NIS ima preko 11.000 zaposlenih širom Srbije. Za probleme sa vodom u nekim gradovima zbog poplava, na primer, saznali smo od naših kolega i odmah smo reagovali i poslali pijaću vodu u ta mesta. Već godinama sprovodimo volonterske akcije, a pre dve godine smo i zvanično osnovali Klub volontera NIS-a, čiji članovi su od prvog dana izbijanja pandemije pomagali svojim sugrađanima uz poštovanje svih mera i ograničenja kretanja: išli su u apoteke, prodavnice, donosili vodu… Što se komunikacije tiče, verujem da smo zaista prikazali najbolje moguće prakse, kako u internoj komunikaciji sa našima zaposlenima, tako i u eksternoj, ne samo sa medijima već i sa spoljnom javnošću uopšte. Brza, tačna, precizna i transparentna komunikacija je zaista bila i ostala naša vodilja.
Naše strateško opredeljenje je da razvijamo kompaniju u skladu sa principima održivog razvoja, brinući o generacijama koje dolaze
Imali ste brojne akcije i tokom vanrednog stanja i posle (donacije goriva, vode, dezinfekcija javnih površina…). Šta se pokazalo kao najefikasnije (ili najkorisnije za druge)?
Mi smo naftna kompanija i pre svega možemo da damo gorivo, te smo to i uradili. Obezbeđeno je 270 tona avio-goriva za humanitarne letove „Air Serbia“ kojima je u Srbiju dopremljena medicinska oprema i vraćani naši građani koji su se zatekli u inostranstvu. Naša matična kompanija „Gasprom njeft“ obezbedila je u aprilu i maju besplatno gorivo za potrebe javnih službi Srbije (vozila Ministarstva odbrane, policije, medicinskih službi, vatrogasaca). Donirali smo 33.000 litara pijaće vode građanima Ivanjice i Blaca, opštinama koje su krajem juna najviše pogođene poplavama. Nastavili smo da pomažemo zdravstvenim ustanovama u borbi protiv COVID-19 donacijom 20.000 litara pijaće vode „Jazak“ bolnicama u Beogradu i Zrenjaninu. Ni nama nije bilo lako, ali smatramo da kao jedna od najvećih kompanija u Srbiji moramo da budemo zajedno sa našim sugrađanima i u dobru i u zlu. Takav pristup utkan je u naše poslovanje: ako si najveći, onda moraš da se ponašaš odgovorno i konstruktivno daješ primer drugima.
Niste odustali od svog projekta „Zajednici zajedno” i plan je da se uloži 114,5 miliona dinara u 12 opština. U šta tačno planirate da uložite i koliko to znači u vanrednim okolnostima?
Iako smo morali da se prilagodimo i izdvojimo prioritete, naše strateško opredeljenje ostaje isto – posvećeni smo poslovanju u skladu s našim vrednostima i odredili smo ključne projekte od kojih ne odustajemo i nastavljamo dalje. “Zajednici zajedno” je jedan od takvih, recimo da je taj projekat temelj odnosa sa zajednicom. U toku 2019. godine kroz ovaj program podržano je 20 projekata u oblasti zdravstva, gde smo pomogli opremanje lokalnih zdravstvenih ustanova u 12 gradova i opština u Srbiji u kojima se odvija većina naših biznis aktivnosti. Fokus ovogodišnjeg programa je na oblasti obrazovanja – digitalizacija nastavnog procesa i unapređivanje bezbednosno-informacionih sistema u osnovnim i srednjim školama širom Srbije. Do sada je kroz program „Zajednici zajedno“ realizovano više od 950 projekata u lokalnim samoupravama, vrednih preko 1,2 milijarde dinara.
NIS je kroz društveno odgovorne projekte od 2009. uložio do sada više od tri milijarde dinara. Na šta ste najponosniji?
Iza nas su stotine fantastičnih projekata koje smo podržali širom Srbije: izgradnja i obnova igrališta, parkova, učionica, zatim pomoć u nabavci medicinskih aparata i vozila, brojne humanitarne akcije, kao i podrška ogromnom broju sportskih i kulturnih manifestacija. Najponosniji sam na projekte okrenute mladima, koji ostaju za buduće generacije. Pored programa “Zajednici zajedno”, tu je i program „Energija znanja“, koji je usmeren ka deci i mladima i ulaganju u njihovo obrazovanje. Kroz ovaj program sproveli smo odabir talentovane dece za našu vrstu industrije, uspeli da obezbedimo stipendiju i odlazak na najbolje univerzitete u Rusiji, kao i posao u našoj kompaniji, kada se vrate u Srbiju. Tako rešavamo dva problema. Prvo, razvijamo ovu industriju u Srbiji, a drugo, stvaramo uslove da se talentovani mladi ljudi vraćaju u zemlju i zaposle ovde. Mi već imamo 50 takvih studenata i, verujte, to su sjajni mladi ljudi koji su opravdali poverenje. I u Rusiji su pokazali izvanredne rezultate. To govori i podatak da je pre dve godine najbolji strani student u Rusiji bio iz Srbije. Pomagali smo obnovu, modernizaciju učionica i škola, a to nastavljamo da radimo i ove godine. Trenutno imamo saradnju sa preko 50 domaćih i međunarodnih obrazovnih i naučnih ustanova.
Kakvi su dalji planovi, posebno u ovakvoj situaciji, i treba li imati i „plan B“?
Fokus u narednom periodu biće očuvanje zdravlja naših zaposlenih i potrošača, kao i očuvanje stabilnosti poslovanja i osnovne delatnosti NIS-a uprkos svim izazovima koje je pandemija donela.
Da biste svoj uspeh delili sa zajednicom u kojoj radite, najpre sami morate biti uspešni. U tom smislu, NIS će svoju politiku u oblasti društvene odgovornosti i sponzorstava i donacija svakako morati da prilagođava aktuelnoj situaciji. Ali, kao što sam već rekao, uprkos novonastalim okolnostima izazvanim pandemijom, kompanija nije odustala od ključnih projekata i podrške zajednici u kojoj posluje. Na kraju, mogu reći da sam optimista i gotovo sam siguran da će sledeća godina, uprkos svim izazovima, biti mnogo bolja