U okviru programa “Vatromet”, 14. Međunarodnog filmskog festivala Beldocs koji će u Beogradu biti održan od 9. do 16. septembra, biće prikazano 13 filmova koji svojom impresivnom vizualnom estetikom i začudnim pristupom tematikama predstavljaju pravu eksploziju ushićenja na velikom platnu.
Beldocs s ponosom predstavlja francuski film “ Psihomagija, umetnost koja leči” (Psychomagie, un art pour guérir / Psychomagic, an Art That Heals) čuvenog pesnika, književnika, filozofa, scenariste, pozorišnog i filmskog reditelja Alehandra Hodorovskog (Alejandro Jodorowsky), delo koje je snimio na pragu desete decenije života. Film istražuje terapeutski rad reditelja, prikazujući šta je psihomagija, njena načela i primenu u životu. Prema Hodorovskom, mnogi problemi proističu iz stega koje postavljaju društvo, porodica ili kultura, sprečavajući nas da pronađemo sami sebe. Zato reditelj radi direktno sa osobama željnim da reše svoje probleme primenom ove radikalne terapeutske metode.
Francuski film “Ovoliko velikog srca” (Un cœur gros comme ça / The Winner) iz 1961. godine, jedno je od onih dela koja u svoje vreme nisu prikazana u Srbiji, a na koje Beldocs želi da ukaže posle pola veka, projekcijom restaurirane verzije. Plodni dokumentarista i vođa pokreta cinéma vérité, autor Fransoa Rajhenbah (François Reichenbach) pratio je Abdulaja Faju, mladog senegalskog boksera koji pokušava da postane šampion u Parizu, ali i njegove avanture koje na putu ostvarenja sna uključuju i osvajanje još nečeg – srca Mišel Morgan.
Američki film “Ja hodam po vodi” (IWOW: I Walk on Water) Kalika Alaha (Khalik Allah), u trajanju od 200 minuta, donosi vrlo intiman i vizuelno zapanjujući pogled na Harlem noću. Alah je skrenuo pažnju na sebe pre nekoliko godina sjajnim filmom “Field Niggas“ snimljenim na istom mestu.
Još jedan američki film, “Krvavi nos, prazni džepovi” (Bloody Nose, Empty Pockets) Bila i Tarnera Rosa (Bill & Turner Ross), kroz senku blještavih svetala Las Vegasa slika setan portret jednog majušnog sveta koji nestaje, kroz sećanja na doživljaje izgubljene u čašicama žestine i dimovima cigarete. Estetika braće Ros priziva američki film 70ih, u ovom filmu koji postoji na ivici realnosti i fikcije.
Argentinski “Ski” (Esqui) Mankea La Banke (Manque La Banca) otkriva senke koje se kriju iza najvećeg skijaškog centra u Latinskoj Americi gde su proizvedene prve moderne skije. Na raskrsnici mitova i legendi tog podneblja i istorijskog, kolonijalnog nasilja, ovaj film dočarava uznemirujuću sliku područja rastrzanog između magijskih i stvarnih monstruma.
Snimljeno tokom karantina, francusko-italijansko delo “U mojoj sobi” (In My Room) Mati Diop (Mati Diop) je kućni film ove poznate autorke koji na jedinstven način spaja teme ženstvenosti, izolovanosti i slobode.
Holandska “Drama devojka” (Drama Girl ) Vinsenta Boja Karsa (Vincent Boy Kars) je svojevrsni film o filmu, o Lejli, protagonistkinji filma baziranog na njenoj životnoj priči, koju je reditelj okružio profesionalnim glumcima i sa kojima zajedno istražuju kako ljudi stvaraju određenu sliku o svom životu i kako se ta slika menja kad dođe do trauma.
U mađarsko-belgijsko-portugalsko-finskoj koprodukciji “Leteti, venuti” (Kuoriutua, kukoistaa, kuolla / To Feather, to Wither) Hane Hoviti (Hanna Hovitie) ispituje se mitska isprepletanost života i smrti, preko neobične veze između devojke i vrana koje preparira.
Francusko-belgijski “Nemi glas” (Silent Voice), potpisan imenom Reka Valerik, pseudonimom koji krije pravi identitet autora, istražuje traumu mladića koji gleda kako mu život izmiče. Valerik prati mladog MMA borca Havaža koji je pobegao iz Čečenije u Brisel, nakon što je otkriveno da je homoseksualac, zbog čega njegov brat želi da ga ubije. Celim filmom skrivajući lice protagoniste, kroz slike njegove intimnosti, ali i strahova, u priči o dva nespojiva identiteta, reditelj slika patnju protagoniste, u kojoj je bol sveden na egzil.
Francusko-belgijski “Plamenac” (Pyrale / Moth) Roksane Gošran (Roxanne Gaucherand) prikazuje ljubav u (ne)vreme: leta 2016. na jug Francuske invaziju su izvršili belih leptira, a dok se pošast širila i štetočine bile nezaustavljive jedan Lu je otkrio osećanja prema jednoj Sem.
Kratki španski film “Pričest moje rođake Andree” (A comuñón da miña prima Andrea / The Communion of my Cousin Andrea) Brandana Servina (Brandán Cerviño) stavlja veru na ispit. Prateći Andreu tokom pričesta, na obredu kojem nedostaje raskoš, a s obzirom da za nju stvari bez šljokica nisu prave, postavlja se pitanje: da li Bog postoji?, dok kratki slovački film “U plitkoj vodi” (V plytkej vode / In Shallow Water) Mareka Moučka (Marek Moučka), prikazujući osuđenike postavljaju se pitanja o slobodi i indentitetu i o tome može li dug prema društvu da se isplati tugom?
Francuska “Helikonija” (Heliconia) kolumbijske rediteljke Paule Rodrigez Polanco (Paula Rodriguez Polanco) portret troje mladih koji traže raj na zemlji, priča o njihovom putovanju, žudnji za slobodom i emocionalnim odnosima ispričana kroz promenljivi pejzaž tropskih krajeva.
Tokom ovogodišnjeg Beldocsa biće prikazano više od 100 filmova u ustaljenim festivalskim programima: Međunarodni takmičarski program, Srpski takmičarski program, Meteori, Povetarac, Naslovna strana i drugim. U istim terminima biće održan i Beldocs Industry uz podršku EU kroz program Kreativna Evropa i podprogram MEDIA, Beldocs VR/AR Academy, Beldocs in Progress, Serbian Docs in Progress, Documentaries for Kids&Youth i Beldocs Market.