Reč „nestašica“ ovih dana je najčešće upotrebljavana reč u britanskim medijima. Ne prođe dan, a da se bar neko ne požali na nedostatak radnika ili nestašicu nekog materijala.
Na prvom mestu, kada je u pitanju ono što Velikoj Britaniji nedostaje, nalaze se vozači kamiona. „Sve što imamo do nas dolazi kamionom“, kaže Rod Mekenzi iz strukovnog udruženja špeditera. Prema nekim procenama, trenutno nedostaje čak oko 100.000 vozača kamiona i zato benzinske pumpe ostaju bez goriva, a prodavnice bez robe, prenosi Dojče vele.
Osim što su se mnogi vozači iz članica EU nakon Bregzita vratili u svoje domovine, Veliku Britaniju pogađa, slično kao i Njemačku, činjenica da svake godine mnogo više vozača odlazi u penziju nego što ih se prijavi za taj posao.
U međuvremenu je i poznati britanski humor otkrio tu temu. Pored gomile viceva o vozačima kamiona, sada su i neki trgovinski lanci počeli na police na kojima inače stoji roba da postavljaju fotografije s artiklima koji nedostaju.
I tu dolazimo i do sledeće grupe proizvoda koji trenutno nedostaju u Velikoj Britaniji: sveže voće i povrće. Za logistiku supermarketa problematična je činjenica da ta roba ne može dugo da se skladišti, pa je nemoguće stvarati zalihe za dane kada lanci snabdevanja ne funkcionišu kako treba. Zato su u mnogim supermarketima fotografije s voćem i povrćem zamenile pravu robu.
Kako do posla?
Ali nemaju problem samo krompiri i banane da stignu do supermarketa – već i radnici. Mnogi autobusi javnog prevoza ujutro ne napuštaju garaže iz istog razloga kao i kamioni – fale vozači. Situacija se pogoršala i zbog toga što su plate vozača kamiona porasle, pa se mnogi dosadašnji vozači autobusa pitaju: zašto bih vozio autobus za 10 funti po satu, kad mogu kamion za 20? Prema navodima strukovnog udruženja vozača autobusa, u Velikoj Britaniji trenutno je nepopunjeno više od 4.000 radnih mesta. Neke autobuske linije su već ukinute ili bar proređene.
Za to vreme i mnogi klubovi na otvorenom ne samo da muče muku sa manjokm osoblja u ugostiteljskom sektoru, što je slučaj i sa ugostiteljstvom širom Evrope, već i sa obezbeđnjem na ulazu. Tokom pandemije, kada su klubovi bili zatvoreni, mnogi redari okrenuli su se novim poslovima i sada više ne žele da se vrate starom zanimanju. Jedan od pet klubova ili ugostiteljskih objekata, prema navodima udruženja ugostitelja „Night Time Industries“, zatvoren je zbog pandemije.
Božić bez jelke?
U grupu zanimanja koje trenutno nedostaju britanskom tržištu rada, osim vozača spadaju i mesari. Udruženje uzgajivača svinja upozorilo je da je zbog manjka radnika u klanicama i pogonima za preradu mesa proteklih nedelja bilo prisiljeno da usmrti i na samim farmama uništi više od 120.000 zdravih životinja koje nije imao ko da zakolje i preradi. Vlada je sada reagovala i odobrila izdavanje gotovo 6.000 viza za radnike u preradi mesa. Možda je pomoglo i to što su živinarske farme zapretile da bi za Božić moglo da ne bude dovoljno ćurki.
Božić bi, ako se nešto ne promeni, Britanci mogli da proslave bez još jednog motiva koji se vezuje uz taj praznik. Zbog smanjenja uvoza uzrokovanih Bregzitom, božićnih jelki će na tržištu ove godine biti mnogo manje nego inače. „Ove godine će biti teško doći do božićnog drvca“, kaže Mark Rofe iz internet-kompanije za prodaju božićnih artikala „Christmas Trees“. Pa i u ovom slučaju se radi o povezanosti mnogih faktora: od smanjenja uvoza, preko nedostatka radne snage, pa do nedostatka sirovina.