Vlasnici električnih automobila u Nemačkoj su, prilikom punjenja svojih vozila, još uvek suočeni s mnogim preprekama. Jedna od njih su i različiti sistemi punjača. Svaki automobilski koncern radi na svom modelu, prenosi Dojče vele.
Vlasnici automobila s motorima s unutrašnjim sagorevanjem nemaju problema s punjenjem goriva: mreža od 14.500 benzinskih pumpi u Nemačkoj ima više od 150.000 mesta za punjenje. Ono u pravilu traje samo nekoliko minuta i put može da se nastavi.
S električnim punjačima stvar je malo drugačija. Iako njihov broj svakodnevno raste – danas ih u Nemačkoj ima 46.174 – problem je u različitim sistemima naplate. Svaki koncern želi da vlasnike njihovih automobila privoli da baterije pune na određenim punjačima.
Punjenje zavisi od marke automobila
Automobili koncerna Folksvagen, dakle marke VW, Škoda ili Seat, pune se preko sustava „Elli“. Audi, iako pripada istom koncernu, koristi sistem DCS konkurencije iz BMW-a i Mercedesa. Istim sistemom služe se i vlasnici automobila marka Fijat, Tojota, Hjundai ili Kia. Inače, kao treći vlasnik u sistem DCS nedavno je ušla i naftna kompanija Britiš petroleum (BP).
I jedan i drugi sistem svojim korisnicima preko karte ili aplikacije nude više od 250.000 punjača širom Evrope. „Sklopili smo ugovore s više od 500 vlasnika punjača širom Evrope i automobilskim kompanijama nudimo razne pakete“, kaže direktor DCS Jerg Rajman. Trenutno se radi na servisu koji bi vlasnike automobila obaveštavao o slobodnim punjačima koje će oni moći da rezervišu.
„Ko dovoljno rano uđe na tržište i mušterijama ponudi jednostavna, nekomplikovana rešenja, taj će i opstati“, uveren je Rajman. On smatra da ekskluzivne punionice nemaju budućnost: „Profit dolazi sa obimom“.
Tesla za sve
Tako, međutim, ne razmišlja najveće ime na tržištu električne mobilnosti. „Tesla“ raspolaže sa oko 150 ekskluzivnih brzih punjača u Nemačkoj i sa oko 3.000 širom sveta. Pa ipak, i ta kompanija se otvara. „Mi ćemo svoju mrežu super-punjača još ove godine da učinimo pristupačnom i za ostale automobile na električni pogon“, poručio je preko Tvitera u julu Elon Mask.
Putem ekskluzivnosti ide i Audi koji u gradovima planira otvaranje „VIP punjača“ za svoje mušterije s pripadajućim mestima za odmor u kojima vlasnici mogu da sačekaju dok je njihov automobil na punjenju. „To je samo dopuna korišćenju punjača firmi-partnera“, poručeno je iz Audija.
Ipak, sve je to zajedno još uvek suviše malo. Prema jednom ispitivanju javnog mnjenja instituta Alensbah, 64 odsto ljudi navodi da je premali broj punjača glavna prepreka za kupovinu električnog automobila. Mnogi se nadaju da bi zakonske promene, kao što je to slučaj s ukidanjem rominga unutar EU, mogle da doprinesu tome da se još više mušterija odluči na kupovinu električnog vozila.