Najveća zdravstvena kriza u ovom veku promenila je život svakog od nas, uključujući i svakodnevne navike. Nikome nije bilo lako da se prilagodi novom svetu, a posebno ne trgovinskim lancima. Ali, kako će to provejavati kroz ceo razgovor sa Violetom Kovačević, CEO Mercator-S, svaka kriza je nova šansa, a istinski inovativne i uspešne kompanije uspele su da ponude kupcima novu vrednost. O svemu tome, Violeta Kovačević je govorila za Nedeljnik.
Mercator-S je nedavno postao deo Fortenova grupe. Šta to konkretno znači za potrošače, veliki broj domaćih proizvođača i dobavljača, i za vaše zaposlene?
Fortenova grupa je najveća regionalna kompanija. Posluje u pet zemalja i ima više od 100 poznatih regionalnih brendova. Integracija u jednu takvu organizaciju znači da smo dobili stabilnog vlasnika koji će omogućiti dalji razvoj kompanije Mercator-S i obezbediti novi investicioni ciklus. Nastavićemo sa strategijom razvoja i širenja maloprodajne mreže u Srbiji, i ulaganjima u razvoj logističkih kapaciteta. Za Mercator-S je ključno da će, unutar Fortenova grupe, biti deo najveće maloprodajne mreže u regionu, što podrazumeva i jačanje stabilnosti lanca nabavke i pozitivan uticaj na dobavljače, kroz mogućnosti za dalji razvoj njihove delatnosti i brendova. Mercator-S će i ubuduće biti fokusiran na stratešku saradnju sa lokalnim dobavljačima, a ova integracija će doprineti rastu i razvoju poljoprivrede i prehrambeno-prerađivačke industrije ne samo u Srbiji nego i u celom regionu.
Trgovinska industrija je uvek u potrazi za novim ljudima, ali i u stalnoj težnji da zadrži postojeći kadar. Na koji način motivišete zaposlene da se na svom radnom mestu osećaju ispunjeno?
Mi smo veoma dinamičan tim, koji se stalno razvija i edukuje. Zaista mnogo radimo na edukaciji naših ljudi i trudimo se da im pružimo šansu za napredovanje. Na primer, samo protekle godine oko 600 naših koleginica i kolega dobilo je unapređenje. Ove godine smo pokrenuli i talent program M Hub u kojem smo za 49 pažljivo odabranih koleginica i kolega napravili specijalan program edukacije, s ciljem da ih pripremimo za preuzimanje važnih funkcija. U našoj kompaniji je veoma visok procenat zaposlenih koji su u kompaniji više od 10 godina, što najbolje svedoči o šansama koje pruža Mercator za razvoj znanja, iskustva, karijera, i o odličnoj radnoj atmosferi. Verujem da su upravo ljudi merilo za kvalitet kompanije i zato smo veoma posvećeni razvoju sopstvenih kadrova, s ciljem da ih što pre i što više uključimo u procese donošenja odluka. Veoma je značajno što u razvoju veština naših talenata učestvuju direktno mentori – kolege i koleginice iz svih područja, na senior pozicijama sa velikim iskustvom i dokazanim rezultatima u radu.
Generacija Z je u ovom trenutku u fokusu svih kompanija na svetu. Na koji način motivišete te mlađe ljude da uđu u svet trgovine?
Imamo saradnju sa velikim brojem fakulteta i srednjih stručnih škola u Srbiji, i svake godine mnogi studenti i đaci obave praksu u našoj kompaniji. Partneri smo u projektu dualno obrazovanje. Rezultati tih projekata su više nego dobri. Danas imamo oko 200 zaposlenih koji su mlađi čak i od 20 godina. Oni nisu kod nas slučajno. Generacija Z očekuje da radi u kompanijama koje su inovativne i spremne da se menjaju. Oni žele da budu aktivni učesnici tih promena i da se razvijaju tokom rada. Upravo zato smo mi jedna od kompanija koja njima najviše odgovara.
Jako ste aktivni u isticanju domaćih proizvođača i proizvoda, stalno ukazujete na to da pratimo oznaku „Čuvarkuće“ i da obraćamo pažnju na to. Zašto je važno da znamo koji su to domaći proizvodi i zašto je važno da kupujemo više tih proizvoda?
Na model nastanka „Čuvarkuće“ smo posebno ponosni. Nama je to potvrda da Privredna komora Srbije prepoznaje važnost podrške domaćoj privredi u celosti, počev od velikih kompanija i sve do najmanjeg proizvođača, kao suštinski potencijal za razvoj ekonomije. Domaće proizvode je važno kupovati, jer na taj način se razvija i raste naša privreda, čuvaju radna mesta, čuva se sve ono što nam omogućava da se ekonomski razvijamo još brže. Želim da naglasim ono što je možda i najvažnije – da bi se kupovalo više domaćih proizvoda, potrebno je da na policama imate više domaćih proizvoda. Jedno je direktno uslovljeno drugim. Za više od 13.000 proizvoda na našim policama pouzdano možemo da kažemo da su stvarani u Srbiji. Zato s ponosom kažemo da je naša kuća puna Čuvarkuća. U takvom domaćem asortimanu držimo apsolutni primat na tržištu, i to je jedna od naših strateških odrednica. Mercator-S 97% vrednosti prometa realizuje u saradnji sa domaćim proizvođačima i dobavljačima, i podršku ideji „Čuvarkuće“ dali smo iz apsolutno ličnog strateškog pravca – nacionalnog trgovinskog lanca za ponudu vrhunskih srpskih proizvoda. Na primer, kada je u pitanju sveže meso, ako izuzmemo jedan manji deo ćuretine i morsku ribu, u IDEA, Roda i Mercator prodavnicama je apsolutno sve meso domaćeg porekla. To je podjednako važno kako za razvoj domaće mesne industrije, tako i za naše kupce. To znači da naše meso ima sledljivost u kontroli, da nema dubokog zamrzavanja, i da meso može za samo 48 sati da stigne od farme, do, na primer, sarme.
U poslednjih godinu dana promene su neprestane i odvijaju se sve brže. Da li možda imate uvid u to koji se potrošački trendovi mogu očekivati u budućnosti?
U ovom trenutku u Srbiji više ima takozvanih tradicionalnih kupaca. Ti kupci ponekad kupuju online i daju prednost poznatim markama i proizvodima. Najveći broj kupaca, čak oko 50%, kupuje svoje omiljene proizvode, iako ponekad probaju nove artikle i brendove. Međutim, prema poslednjim podacima Republičkog zavoda za statistiku milenijalci i Z generacija će 2025. godine činiti oko 55% radne snage u Srbiji, odnosno 37% total populacije Srbije. To donosi veliku promenu. Digitalno je deo njihovog identiteta. Koriste tehnologiju na svakom koraku. I kada kupuju, i kada se informišu. Sve je na klik od njih. Spremni su da kupuju online više nego ijedna prethodna generacija, i prva su generacija koja s prijateljima provodi više vremena virtuelno nego uživo. Future Consumer Report, izveštaj o kupcima budućnosti, koji je objavila globalna kompanija Kearney, prikazuje kako će želja za zdravljem i fokus na održivosti generacije Z imati veliki uticaj na promenu maloprodaje. Pripadnici generacije Z više vole da kupe proizvode iz kategorija zdravlje i wellness, jer mnogo više nego ostali vode računa o svom fizičkom i mentalnom zdravlju. Među anketiranima je 67% onih koji radije kupe proizvod koji ima jasno navedene sastojke, a čak 58% želi da ambalaža bude ekološki prihvatljiva. Ono što me raduje u tim rezultatima, i što nam ukazuje da smo na dobrom putu, jeste to da polovina ispitanika generacije Z želi da proizvodi budu lokalno proizvedeni. To znači da će u našoj zemlji, i u budućnosti, pažnja potrošača biti usmerena ka lokalnim proizvodima, stvaranim u Srbiji.
Na tržištu Srbije prepoznati ste kao veoma inovativna kompanija. Neke od najvažnijih inovacija u retail industriji Srbije, posebno kada je reč o digitalizaciji, doneli ste upravo vi. Koliko potrošačima znači takav vid unapređenja trgovine u Srbiji?
Digitalizacija bilo kog biznisa nije pitanje želje, to je uslov za opstanak na tržištu. Kroz konstantne inovacije smo interesantniji i dostupniji svojim potrošačima. Možda su baš zato neke od naših inovacija pomerile granice trgovine u Srbiji. Na primer, zajedno sa Narodnom bankom Srbije i Bankom Poštanska štedionica kreirali smo sistem plaćanja sa mobilnog telefona, putem IPS QR koda. Taj sistem je prvi put testiran u našoj radnji. Prva transakcija obavljena je u našoj prodavnici. Zajedno sa kompanijom Mastercard kreirali smo „Cash to go“ i potrošačima omogućili da u našim prodavnicama podignu novac kao i na bankomatu. Stvorili smo Super karticu, najveći multi-lojalti program u Srbiji sa više od milion članova. Prvi smo trgovac u Srbiji koji je krenuo sa otvaranjem „concept store“ prodavnica kao što su IDEA Dorćol, IDEA London, IDEA Nais, IDEA Beograđanka. Prvi smo trgovac koji je otvorio specijalizovane prodavnice sa ponudom organske i zdrave hrane – IDEA Organic. U internet trgovini smo takođe napravili veliki iskorak, jer smo postali prvi trgovac koji je, u saradnji sa Glovom, kupcima uspeo da ponudi isporuku za manje od 60 minuta.
Da li tržište maloprodaje u Srbiji razvijeno? Kako stojimo u odnosu na region ili razvijenije zemlje Zapadne Evrope?
Srbija ima veliki udeo tradicionalne trgovine. Čak i za region Centralne i Istočne Evrope udeo tradicionalne maloprodaje u Srbiji je još uvek veoma visok. Prema izveštaju Euromonitora on iznosi 53%, dok je na primer u Hrvatskoj 24%, a u Sloveniji 9%. Pred nama je definitivno vreme velike konsolidacije maloprodaje, i u tom periodu će najveći trgovinski lanci, odnosno organizovana trgovina, preuzeti znatno veću ulogu nego što je imaju danas. Tako je bilo u svim razvijenim zemljama u svetu, pa će sigurno tako biti i kod nas. Mi smo u potpunosti spremni za konsolidaciju, imamo veliko regionalno znanje o razvoju maloprodajne mreže i logistike, a radimo i na inovacijama s kojima se stalno prilagođavamo kupcima i njihovom načinu života. Mercator-S će u narednim godinama imati snažan razvoj maloprodajne mreže, razvoj digitalizacije naših usluga, i našim kupcima ćemo biti još dostupniji i bliži. To će biti značajno ne samo za kupce nego i za sve domaće proizvođače, jer će i oni na taj način biti dostupniji potrošačima širom Srbije.