Globalno tržište digitalnih plaćanja ostvariće rast od 50 procenata i dostići 12,55 biliona dolara do 2027. navodi se u Globalnom izveštaju pod nazivom Digitalno Platno Tržište, Veličina, Globalna Predviđanja 2022-2027[1]. Porast beskontaktnih transakcija, e-trgovine, plaćanja pametnim telefonom ili skeniranje QR kodova, kao i sve veća popularnost biometrije, potvrđuju da digitalizacija nije samo pogodan dodatak za potrošače, već vitalni deo oporavka ekonomija, zaključeno je na Regionalnom brifingu za medije, u okviru tradicionalnog Visa poslovnog foruma za klijente Jugoistočne Evrope, održanom 1. juna u Budvi.
Vladimir Đorđević, generalni direktor kompanije Visa za Jugoistočnu Evropu, smatra da je pandemija ubrzala promenu, ali i da postoji trajna promena u ponašanju koja će još dugo ostati sa nama, a to je preusmeravanje na digitalne kanale.
„Inovacije koje prate tehnološku evoluciju u kretanju novca ali i u trgovini uopšte, pokazaće istinsku moć i potencijal bezgotovinskih plaćanja. Jedno je jasno – budućnost novca je digitalna. U kompaniji Visa, svedoci smo da i mala i srednja preduzeća prepoznaju potencijal bezgotovinsko plaćanja a da se mnogi korisnici kartica opredeljuju se za beskontaktnu tehnologiju – bilo da se radi o plaćanju karticom, digitalnim novčanikom ili prihvatanju tih plaćanja putem pametnih uređaja. To je dovelo do uvođenja novih tehnologija poput poslednje u nizu – Visa Tap to Phone, kao i digitalnih novčanika i novih praktičnih metoda plaćanja pametnim telefonima. Naša misija je da dalje širimo i nudimo pogodna i bezbedna rešenja za digitalno plaćanje svim potrošačima u regionu. Zajedno sa našim partnerima, bankama, podržavamo vlade da stimulišu rast bezgotovinske i digitalne ekonomije. Cilj ovogodišnjeg Visa poslovnog foruma za klijente Jugoistočne Evropeje upravo da identifikuje postojeće tehnologije i inovacije koje ćemo iskoristi za napredak regionalne ekonomije“, rekao je Đorđević.
Potražnja potrošača za bezgotovinskim plaćanjem, kao i digitalizacijom finansijskih institucija, fintech kompanija i trgovaca je u porastu. Vođeni ovim promenama na tržištu, mali i srednji biznisi da bi ostali konkurentni, moraju da se prilagode digitalnoj ekonomiji.
Naime, sedam od deset (73 procenta) malih preduzeća (SMB), prema Visa Back to Business globalnoj studiji, reklo je da su novi oblici digitalnog plaćanja fundamentalni za njihov rast i neophodnost da budu ispred najnovijih trendova u dinamičnom okruženju platnih sistema. Štaviše, polovina anketiranih potrošača širom sveta (53%) očekuje da će u narednih 10 godina preći na bezgotovinsko plaćanje.
Vera Platonova, viša potpredsednica i menadžerka za CISSEE region u kompaniji Visa, kaže da se novi trend digitalnog plaćanja primećuje u celom svetu, uključujući i Jugoistočnu Evropu, koja takođe ide ka bezgotovinskoj ekonomiji.
„U kompaniji Visa smo oduvek verovali da digitalna plaćanja su važan deo deo svih sektora privrede i svakodnevnog života, i da omogućavaju preduzećima i pojedincima da napreduju. Veoma smo srećni što vidimo značajan pomak u rastu i zastupljenosti digitalnih plaćanja u regionu Jugoistočne Evrope, koji je podržala i Visa kompanja i to u saradnji sa partnerima – bankama i trgovcima. Radujemo se što ćemo klijentima doneti inovativnija rešenja, podršku i naprednu tehnologiju, kao i više pogodnosti i vrednosti za svakog korisnika kartica“, izjavila je Platonova.
Novi trend kupovine – Korišćenje pametnog telefona kao novčanika
Danas su potrošači skloniji da procese plaćanja realizuju što je brže moguće i da što manje čekaju u dugim redovima. Potrošači u regionu pokazali su značajno interesovanje za mobilna plaćanja, prema regionalnom istraživanju kompanije Visa „Biram digitalno“ navodeći pogodnost, jednostavnost i brzinu kao glavne razloge za korišćenje.
Lider u regionu je Severna Makedonija, sa 36 odsto potrošača koji mobilnim telefonima obavljaju svakodnevne transakcije. U Srbiji skoro svaki četvrti građanin koristi pametni telefon za plaćanje. Dobre rezultate beleže i Crna Gora i Bosna i Hercegovina, sa 26 odsto i 24 odsto korisnika koji plaćaju pametnim telefonima, dok na tržištima u Albaniji i na Kosovu, taj broj iznosi 10 odnosno 8 odsto.
Prihvatanje plaćanja na pametnim telefonima
Visa je krajem 2021. lansirala tehnologiju Tap to Phone na dva tržišta, u Srbiji i Crnoj Gori. Ova tehnologija transformiše Android pametne telefone sa NFC podrškom u mobilne POS terminale, eliminišući potrebu za kupovinom ili iznajmljivanjem tradicionalnih POS-terminala za trgovce, čime se proširuje opseg pristupačnih alata za digitalno prihvatanje.
Da bi ispitala otvorenost prema novoj tehnologiji, Visa je sprovela regionalnu studiju „Digitalna trgovina na klik“ među mikro, malim i srednjim preduzećima u Srbiji, Crnoj Gori, Severnoj Makedoniji, Bosni i Hercegovini i Albaniji.
Ispitanici u Srbiji pokazali su najveći stepen interesovanja (70 odsto) za tehnologiju koja omogućava beskontaktno plaćanje putem pametnog telefona. Svaki drugi biznis iz Crne Gore (58 odsto), Severne Makedonije (53 odsto) i Albanije (48 odsto) je spreman da to isproba, s tim što je taj nivo interesovanja nešto blaži u Bosni i Hercegovini (24 odsto).
[1] Digital Payment Market, Size, Global Forecast 2022-2027 https://www.researchandmarkets.com/reports/5521693/digital-payment-market-size-global-forecast?utm_source=BW&utm_medium=PressRelease&utm_code=4r9k3b&utm_campaign=1661296+-+Global+Digital+Payments+Market+Size+and+Forecasts+2022-2027%3a+The+Future+of+Digital+Payment+Is+Frictionless&utm_exec=cari18prd