Pre oko deceniju, Heder Rajsman, izvršna direktorka najvećeg lanca knjižara u Kanadi, popila je čaj sa književnicom Margaret Atvud koja joj je nehotice dala ideju za novi proizvod.
Atvud je saopštila da planira da otputuje kući, navuče par mekanih čarapa i sklupča se sa knjigom u rukama. Heder je pomislila koliko to fino zvuči. Nedugo potom, njena kompanija „Indigo“ razvila je sopstveni brend „čarapa za čitanje“ koje su brzo postale omiljeni poklon među knjigoljupcima.
Tokom poslednjih nekoliko godina „Indigo“ je dizajnirao desetine proizvoda, između ostalog i mirisne sveće, slike, pribor za uzgajanje biljaka, bakrene setove noževa, jastuke i šalove.
Možda deluje čudno da lanac knjižara razvija i prodaje ručno oslikane činije za supu i benkice za bebe od organskog pamuka, ali pristup ove kompanije ne samo da je inovativan već je i od krucijalnog značaja za uspeh „Indiga“. Koncept superprodavnice koja nudi više od 100.000 naslova postalo je teško održati u eri internet prodaje, naročito pošto je nemoguće parirati „Amazonovoj“ nepreglednoj ponudi.
„Indigo“ eksperimentiše sa novim modelom, te nastoji da se pozicionira kao „odeljenje za kulturu“ u kojem će mušterije koje kupuju knjige iz oblasti kulinarstva i kućnog dekora moći da uz odabrani naslov pazare i papuče od kašmira ili set noževa uz kuvar paleo ishrane.
Heder sada nudi ovaj koncept i u Americi. „Indigo“ je protekle godine otvorio prvu radnju u Americi, u šoping centru u Nju Džerziju, a u planu je otvaranje još nekoliko novih prodavnica.
„Teško je izvesti nešto ovako u tipičnoj knjižari“, ističe Piter Hildik-Smit, predsednik Grupe „Kodeks“ koja se bavi analizom industrije knjiga. „’Indigo’ je pronašao način da iskustvu kupovine knjiga doda jednu novu dimenziju tako što je utelovio ono o čemu čitate.“
Knjige čine nešto više od 50 odsto prihoda, ali imaju još jednu svrhu: pružaju uvid u interesovanja potrošača, pa je lakše osmisliti i prodati proizvode.
„Amazon“ je svojevrsni pionir ovog koncepta, pošto je oduvek imao cilj da bude „prodavnica za sve“. „Indigo“ ne teži tome, ističe Heder Rajsman.
„U kategorijama u kojima mi igramo reč je o odabranom asortimanu“, navodi ona. „Ne želimo da budemo prodavnica za sve. Neko drugi je to već uradio.“
Kada je Heder otvorila prvu prodavnicu „Indigo“ u Ontariju 1997. godine, mnogi su se pitali hoće li moći da bude konkurentna najprometnijem prodavcu knjiga u Kanadi, „Chaptersu“.
„Indigo“ se nekoliko godina kasnije spojio sa „Chaptersom“ i preuzeo knjižare. Kompanija sada u Kanadi ima više od 200 prodajnih mesta, a prva prodavnica u okviru novog koncepta otvorena je 2016. godine.
Novi pristup ispostavio se veoma plodonosnim: u 2017. godini, prihodi kompanije nadmašili su prvi put milijardu dolara. U 2018. godini, „Indigo“ je prijavio rast u iznosu od 60 miliona dolara u odnosu na prethodnu godinu, a upravo 2018. bila je najprofitabilnija u istoriji kompanije.
Kompanija, međutim, nije imuna na probleme sa kojima se suočavaju drugi prodajni lanci koji ne posluju na internetu. U poslednjem izveštaju o kvartalnoj zaradi, „Indigo“ je zabeležio pad u iznosu od sedam miliona i nižu bruto zaradu za 16 miliona u odnosu na prethodnu godinu. razlozi za to su štrajk poštara u Kanadi, rast minimalne zarade i renoviranje prodavnica.
Dominantnost ove kompanije u Kanadi ne garantuje da će ona doživeti isti uspeh i u Americi, gde će se takmičiti sa „Amazonom“ i „Barnes & Noble“, ali i sve većim brojem nezavisnih knjižara koje su ponovo oživele.
Heder Rajsman je bez obzira na to optimistična.
„Osmislili smo samo nama svojstven način da privučemo čitaoce“, kaže ona. „Mi smo novi tip“, dodaje zatim. „Ili nova žena.“
© 2019 The New York Times
FANTOMKE ZA ČITANJE
RE: Neobična knjižara u kojoj možete da kupite “čarape za čitanje” Možda je dobio ideju o fantomkama na Savamali kada je u 3 ujutro obilazio baš ovu knjižaru.