E-trgovina u Srbiji dosegla je rekordne nivoe – informacije Narodne banke Srbije pokazuju da je u 2020. online kupovina karticama u dinarskim transakcijama duplirana u odnosu na 2019. Istovremeno, o povećanoj sklonosti potrošača ka digitalnim plaćanjima u godini pojave pandemije svedoče i podaci kompanije Visa, koji beleže porast internet kupovine za 118 odsto u poređenju sa 2019. O platnim navikama potrošača i razvijenosti digitalnih plaćanja u Srbiji, razgovarali smo sa Vladimirom Đorđevićem, generalnim direktorom kompanije Visa za jugoistočnu Evropu.  Gospodin Đorđević podelio je sa nama informacije o ekspanziji digitalne transformacije, tehnološkim novitetima za sprečavanje zloupotreba, kao i o temi koja zanima brojne građane – budućnosti kriptovaluta.

Kakva su predviđanja u pogledu ponašanja potrošača za 2021. i za period koji sledi nakon pandemije? Da li će zadržati navike koje su stekli tokom krize izazvane koronavirusom?

Postoji nekoliko aspekata u vezi sa potrošačkim navikama stečenim tokom pandemije za koje verujem da imaju svoje mesto i u 2021. godini. Iako oslabljena, pandemija je i dalje prisutna, te potrošači još uvek imaju potrebu za platnim iskustvom koje je najsigurnije po njihovo zdravlje. Limiti za kupovinu bez unošenja PIN koda porasli su za 25 odsto tokom prethodne godine, učinivši beskontakno plaćanje svakodnevnim iskustvom za većinu naših klijenata. Stoga, očekujem da inovativne platne tehnologije ostanu izbor broj jedan u ovoj godini, kao i da se njihova popularnost zadrži nakon pandemije budući da u osnovi pružaju brzo, jednostavno i komforno iskustvo za korisnike. Neki od potrošača su tokom 2020. prvi put naručivali dostavu namirnica, hrane ili lekova na kućne adrese, kupovali poklone, a digitalna plaćanja putem interneta ili mobilnih aplikacija, omogućila su im da ostanu povezani, pokažu brigu i budu tu za bliske ljude, u samo nekoliko klikova. Online kupovina u Srbiji zabeležila je značajan skok i prema našim podacima porasla za 118 odsto u poređenju sa 2019. Učestalije plaćanje digitalnim metodama svakako je povezano sa odgovorom na pandemiju i željom da sačuvamo zdravlje. Jer, u pitanju je izuzetno bezbedan način plaćanja, što nam je jako važno, jer je sigurnost prioritet za sve nas u kompaniji Visa. Zbog svega toga, verujem da će digitalna plaćanja ostati prvi izbor i po povratku u (novu) normalu.

Koliko su digitalna plaćanja razvijena u Srbiji u poređenju sa zemljama EU?

Srbija beleži impresivne rezultate u segmentu digitalnih plaćanja. Beskontaktno čini više od 80 odsto svih Visa transakcija koje se odvijaju licem u lice.1 Na svetskom nivou, ova cifra je 43 odsto, a kada govorimo o zemljama EU, radi se o 80 procenata.2 Podaci potvrđuju da potrošači u Srbiji žele da svakodnevne, rutinske aktivnosti poput plaćanja obave jednostavno, sigurno i sa minimalno utrošenog vremena. Mobilno iskustvo kao prvo i najvažnije pri pružanju digitalnih usluga postaje sve traženije u domenu platne industrije i na našem tržištu. Zato smo prethodne godine lansirali uslugu Apple Pay u Srbiji i koriscnicima Visa kartica Raiffeisen banke i Banca Intesa, ponudili ovu mogućnost. Ukoliko znamo da gotovo četvrtinu vremena tokom dana provedemo koristeći mobilni telefon,3 očekujem da ćemo u narednom periodu svedočiti sve većoj migraciji ka plaćanju pametnim uređajima. Ipak, obzirom na nivo zrelosti tržišta mobilnih plaćanja u Srbiji, smatram da je još uvek rano za poređenja sa tržištem EU.

Očekujete li ekspanziju digitalnih transformacija biznisa u periodu pred nama i šta je sve neophodno kako bi preduzeća unapredila svoje sisteme poslovanja?

Od četvrte industrijske revolucije se ne može pobeći, svet se kreće u jednom pravcu i mi na taj voz moramo da uskočimo. Pametni uređaji su deo našeg svakodnevnog života. Putem njih komuniciramo, radimo, informišemo se, ali i kupujemo. Mnogi biznisi su tokom 2020. uvideli da su pitanja digitalnog prisustva i interakcije sa potrošačima opredelila opstanak. Globalno, transformacija malih i srednjih preduzeća uveliko traje, ali kada govorimo o jugoistočnoj Evropi, značajne promene i ekspanzija digitalizacije tek slede. Kompanija Visa je posvećena osnaživanju malih i srednjih preduzeća, a samo tokom prethodne godine pomogli smo malim firmama da započnu, nastave ili privedu kraju digitalizaciju poslovanja u saradnji sa partnerima iz bankarskog i poslovnog sektora. Stavljanje sopstvenih resursa i znanja u službu digitalizacije malih i srednjih preduzeća koja zapošljavaju preko milion ljudi u Srbiji ostaće jedan od naših prioriteta i u 2021. godini.

Kakva su Vaša predviđanja kad su u pitanju tehnološki noviteti koji bi mogli da spreče pokušaje zloupotreba?

Svetske kompanije su u prethodnoj godini zabeležile povećan broj pokušaja zloupotreba. Širom Centralne Evrope, Bliskog Istoka i Afrike primetili smo porast sajber napada koji su izvršeni jednom od najpoznatijih prevarnih tehnika – socijalnim inženjeringom. Zbog toga većina potrošača preduzima korake kako bi se zaštitila od potencijalnih zloupotreba prilikom online kupovine, a skoro polovina preduzeća smatra da je upravljanje rizikom ključna oblast za uspešno poslovanje u ovoj godini.4 Biznisi širom sveta započinju borbu protiv sajber napada usvajanjem još naprednijih i sigurnijih tehnologija poput tokenizacije, beskontaktnog plaćanja i EMV čipova na pametnim karticama. Za kompaniju Visa, tokenizacija predstavlja važno rešenje koje je u direktnoj vezi sa zaštitom korisnika i omogućavanjem sigurne digitalne trgovine. Tokenizacija zamenjuje osetljive informacije o računu sa jedinstvenim digitalnim identifikatorom koji se naziva token, koji omogućava obradu plaćanja bez izlaganja podataka. Dodatno, beskontaktne Visa kartice imaju isti EMV sigurnosni čip kao i kontaktne, a svaka transakcija uključuje jedinstveni jednokratni kod, koji onemogućava da se informacije zloupotrebe. Verujemo da savremena trgovina počiva na besprekornom i sigurnom iskustvu plaćanja za sve, te će inovacije u oblasti bezbednosti ostati naš prioritet i u budućnosti.

Uzimajući u obzir nedavni skok vrednosti bitkoina, kakvo je Vaše viđenje budućnosti kriptovaluta?

Važno je da razumemo razliku između decentralizovanih kriptovaluta poput bitkoina i drugih digitalnih valuta koje su direktno podržane od strane postojećih, dekretnih. Većina ljudi koja poseduje bitkoin posmatra ovu valutu kao digitalno zlato, odnosno kao vrstu dobra koje potencijalno donosi profit, pre nego kao sredstvo za plaćanje roba i usluga. Sa druge strane, dekretne valute, uključujući stejblkoin i digitalne valute centralnih banaka, imaju status inovativnih platnih sredstava koja imaju potencijal da se koriste na globalnom tržištu. Danas 35 vodećih platformi za trgovinu kriptovalutama bira da sarađuje sa kompanijom Visa, uključujući Coinbase, cripto.com, BlockFi, Fold, Bitpanda, što predstavlja potencijal za više od 50 miliona naših korisnika.

***

1 Podaci kompanije Visa

2 Godišnji Visa izveštaj

3 Izvor: Forbes.com

4 Visa Back to Business Study, 2021.

Tagovi

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.