Kada će feminizam postati lepa reč, a ne ona koje se svi plaše i od koje svi beže? Kada će žena postati čovek i uživati sva ista prava kao i svaki drugi čovek (čitaj: muškarac)? Kada će žena moći sama, bez straha, noću da prošeta gradom? Kada će žena da se oseća bezbedno i na poslu, i u izlasku i u sopstvenoj kući, pa i u sopstvenoj koži?

Deluje da ništa od toga neće doći brzo. Jer samo zbog jednog filma, više glavnih ženskih uloga i ružičaste boje u Južnoj Koreji film Barbi je doživeo propast. U društvu koje je po svemu sudeći i dalje rodno nejednako, i daleko od neke “feminističke” utopije, na primeru samo jednog filma možemo da vidimo u kakvom položaju žene tamo žive i čega se plaše.

Dok film Barbie, najaktuelnije filmsko ostvarenje, obara rekorde gledanosti i posećenosti bioskopskih sala širom sveta, u Južnoj Koreji je malo drugačija priča. Film je dočekan bez dobrodošlice, vrlo nevoljno i kritički, sa polupraznim bioskopima, prenosi The Guardian.

Po podacima Korejskog filmskog odbora za prvi vikend prikazivanja u Južnoj Koreji film je prodao samo 460 hiljada karata, što je samo osam posto učinka od svih prodatih karata širom sveta. To možda ne zvuči malo, ali kada se napravi poređenje sa drugim velikim filmovima, jasne su razlike.

Najnoviji deo filma Nemoguća misija prodao je više od 3,6 miliona karata, a dugometrežni crtać Elemental više od 5,8 miliona ulaznica i tako postao najuspešniji ovogodišnji strani film, Barbie film doživeo je neuspeh na južnokorejskom tržištu. Ali zašto je to tako?

Južna Koreja je i dalje zemlja u kojoj se reč feminizam šapuće i doživljava kao nešto ružno. Biti okaraterisan kao feminista ili feministkinja je nešto što u tom društvu nije poželjno i izaziva strah umesto ponos.

Haein Shim, aktivistiknje za ženska prava u Južnoj Koreji, smatra da je činjenica da žena nose glavne uloge ovog filma i da je čitav film prožet feminističkim humorom, zapravo uzrok loše gledanosti filma. Jer sve ono što je zastupljeno kroz ovo ružičasto ostvarenje Grete Gerwig je i dalje tabu tema u Južnoj Koreji. Strah od etikete “feministikinja” je jako veliki među ženama u ovoj zemlji.

“Reč feminizam ružna je i prljava za mnoge u Koreji. Ljudi i dalje to ne vide i odbijaju da prepoznaju jer im je neprijatno da se suoče sa patrijarhatom koji je tako duboko ukorenjen u ovo društvo”, kaže Haein Shim.

Ta reč toliko bode oči i para uši u Južnoj Koreji da je sadašnji predsednik, Yoon Suk Yeol, kroz svoju kampanju za kandidaturu provukao reč feminizam u veoma ružnom, i pomalo ucenjivačkom kontekstu. On je za, do sada, nezabeleženi pad natailteta okrivio baš feminizam i dodao da njihova zemlja “nema rodnu diskriminaciju”.

Južna Koreja je duboko patrijarhalna i u odnosu na okolne napredne zemlje vrlo je nisko na skali rodne ravnopravnosti. Pored ostalih zemalja u okviru OECD (The Organization for Economic Cooperation and Developmen) Koreja ima najveću razliku u platama između muškaraca i žena. Pored toga, konstanto se nalazi najniže rangiranom na ekonomskoj listi Glass Celling Index, koja pokazuje gde sve žene imaju najbolje i najgore šanse za jednak tretman na poslu.

Kako se od žene uvek očekuje da bude majka, da ima karijeru, da ima uspešnu karijeru, da ne zapostavi sebe… što imamo lepo definisano u Barbi filmu u jednom upečatljivom monologu Americe Ferrare, tako se od žena u Južnoj Koreji očekuje da napuste svoj posao i zapostave svoju karijeru nakon porođaja i usmere svoj život prema deci. Seksualno zlostavljenje i drugi seksualni zločini su takođe česta pojava u Južnoj Koreji i iako se desi da često dođe do suđenja – kazne su veoma male i nedovoljne.

Po mišljenju Youn Sung-Eun, postoje neki principi rodne ravnopravtnosti u okviru ovog društva sa kojima svi mogu da se slože, ali sa druge strane postoje i konzervativne frakcije društva koje se glasno bune protiv toga smatrajući sve ovo “radikalnim feminizmom”.

Ono što je takođe izazvalo kritike jeste promenjen izgled postera. Originalni plakati za film nosili su natpise “Barbie is everything” i “He’s just Ken”. Koreja je to promenila, izbrisala sve i ostavila samo imena likova, Barbie i Ken. Po kritičarima taj potez šalje poruku kojom se umanjuju i obeshrabruju žene.

Nakon toga Warner Bros Korea se oglasio i objasnio da taj potez nije bio nameran.

Problem sa Barbi filmom nije se javio samo u Južnoj Koreji, već širom Azije. Tako je u Vijetnamu zabranjen zbog mape koja se u filmu prikazuje. Radi se o mapi Južnokineskog mora i teritorija koje su prikazane kao da pripadaju Kini, a za koje Vijetnam smatra da su deo njihove zemlje. Problemi sa prikazivanjem javili su se i na Filipinima. Azijska zemlja koja se izdvaja iz ove grupe je Kina – tamo su, kao i u ostatku sveta, ljudi poludeli za Barbie.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.