Srbija je na PISA testiranju, koje je sprovedeno 2018. godine, zauzela 45. mesto, objavljeno je na podsajtu OECD-a posvećenom ovom testiranju. Na listi je rangirano 79 država, a prva dva mesta zauzimaju Kina i Singapur, preneo je
Od zemalja bivše Jugoslavije, ispred Srbije su Slovenija (21) i Hrvatska (29), a niže pozicije zauzele su Crna Gora (52) i Bosna i Hercegovina (62).
Estonija, Kanada, Finska i Irska su najbolje rangirane zapadne zemlje i zauzimaju od petog do osmog mesta. Sjedinjene Države se nalaze na 13. poziciji, Ujedinjeno Kraljevstvo na 14, Nemačka na 20, Francuska na 23, a Rusija na 31. mestu.
Dno liste zauzeli su Filipini, Dominikanska Republika, Kosovo, Liban i Maroko.
Zadatke iz čitalačke, matematičke, naučne i finansijske pismenosti rešavalo je prošle godine oko 8.000 petnaestogodišnjaka iz 222 škole širom Srbije.
PISA testiranje sprovodi se u celom svetu na svake tri godine, a Srbija učestvuje od 2001. Srpski đaci su na testu 2012. godine zauzeli 43. mesto u konkurenciji 65 zemalja, a 2015. godine, zbog nedostatka finansijskih sredstava, Srbija nije ni učestvovala u istraživanju.
Prošle godine 79 država ili ekonomija je učestvovalo u testiranju (Hongkong, Makao, Kineski Tajpej i Kosovo su posebno rangirani).
PISA testiranje je, inače, program Organizacije za ekonomsku saradnju i razvoj (OECD). PISA istraživanje ocenjuje efikasnost obrazovnih sistema.
Testiranje ispituje znanja i veštine učenika koji imaju 15 godina. Proveravaju se tri oblasti – čitalačka pismenost, matematika i finansijska pismenost, a u svakom ispitivanju jedna oblast se određuje kao „dominantna“ i temeljnije se proverava.
Prošle godine to je bila čitalačka pismenost. Većina pitanja, odnosno 70 odsto, odnosi se na tu temu, a 30 posto na ostale dve.
PISA uključuje i upitnik o porodičnoj situaciji i sociokulturnom položaju učenika, kao i njihovoj percepciji škole.
U 2018. godini u ispitivanju je učestvovalo 600.000 učenika u 79 zemalja i teritorija, a u pitanju je nasumični uzorak koji obuhvata učenike i privatnih i državnih škola.
Đaci na testu moraju da pokažu da mogu da razumeju i koriste pisani tekst, ali i da mogu da razmišljaju o njemu i angažuju se. Pitanja su u obliku zadataka višestrukog izbora, ali i otvorenog tipa, na koja se traži kratak pisani odgovor.
Procenjuje se „sposobnost učenika da koriste znanje u svakodnevnim životnim situacijama, da analiziraju, razmišljaju i komuniciraju na efikasan način“, istakao je Tijeri Rošer, zvaničnik kancelarije za vrednovanje učenika pri DEPP-u, odeljenju za statistiku francuskog ministarstva obrazovanja.